Článek
Nedělní klání trvalo čtyři a půl hodiny. Původně všichni přítomní předpokládali, že radovat z vítězství se bude opět počítač, zvrat nastal až po osmi desítkách tahů, kdy AlphaGo použil „neobvyklou strategii“. Tak alespoň 79. tah nazvali komentátoři, kteří ale hned poukázali na to, že může jít o chybu.
Právě to nakonec potvrdili i samotní tvůrci, kteří zároveň uvedli, že počítačovému systému trvalo dalších osm tahů, než na svou chybu zareagoval. Právě proto AlphaGo nakonec celou partii vzdal.
Počítač už má vítězství v kapse
Celkové skóre je přesto 3:1, přičemž zbývá dohrát pouze poslední partii. To jinými slovy znamená, že I Se-dol už v konečném součtu zvítězit nemůže.
Souboj mezi počítačem a člověkem v intuitivní hře započal minulý týden ve středu. Tehdy I Se-dol z Jižní Koreje musel po třech a půl hodinách uznat, že na vítězství nemá a partii vzdát. Prakticky na chlup stejný scénář měla i čtvrteční partie. Zvítězit nedokázal velmistr ani při třetím klání, které se konalo v sobotu.
V šachových partiích jsou počítačové programy schopné porazit elitní hráče už od konce minulého století. Ve hře go měli ale doposud jednoznačnou převahu lidé. A to především kvůli tomu, že tato starodávná asijská desková hra obsahuje příliš mnoho kombinací, aby je mohl kdokoliv – klidně i stroj – v nějakém krátkém čase spočítat. Hráči tedy celou partii ovládají především intuicí.