Článek
Slováci Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár a Čech Jaroslav Beck vyvinuli hru Beat Saber. V tomto titulu se hráč ocitne v tajemné místnosti na malé plošině a v rukou bude třímat dva světelné meče. Jeden modrý a druhý červený. Cíl je jediný. Rozsekat všechny noty v podobě kostiček, které se na něj v rytmu písně ženou. Během toho se nakláněním na strany či krčením bude vyhýbat energickým stěnám či bombám. To je vše, a právě v této jednoduchosti tkví kouzlo oné návykovosti hry.
Zatímco se rozjede píseň a začnou se na hráče valit kostky, tak jsou na jejich lemech šipky. Ty určují, jakým směrem je má hráč rozseknout. Čím přesněji a silněji kostku rozsekne, tím víc bodů získá. Ať už je to postupným průchodem kampaní, či zvětšováním obtížnosti ve volném režimu, kostek, které se na hráče valí, přibývá. Vše podpořeno skvělou atmosférou v pozadí a rytmus během hraní doslova uhrane nejednoho hráče.
Češi ve světě zaujali. Facebook koupil tvůrce hitu Beat Saber
Zpráva o prodeji Beat Games je podle předsedy české asociace herních vývojářů Pavla Baráka překvapením. Jejich úzká spolupráce s firmou Oculus je známá prakticky od uvedení Beat Saberu na trh, přesto se prodej studia do jejich rukou nečekal.
„Pro Beat Games to znamená předně lepší přístup k novým technologiím už v rané fázi vývoje HW (hardware), ale také možnost lepší expanze. Ať už co se týče růstu firmy z pohledu zaměstnanců, kdy budou více atraktivní i pro zahraniční pracovníky, tak z pohledu expanze samotné hry, kdy by přítomnost Facebooku mohla být zárukou větší důvěryhodnosti pro velké hudební labely při poskytování licencí nových písní,“ řekl.
Ambice Facebooku jsou ještě větší
„Akvizici českého herního studia Beat Games Facebookem nelze hodnotit jinak než jako obrovský úspěch pro zmiňované studio, ale také pro českou VR (virtuální realita) komunitu obecně. Potvrzuje se tím přední místo českého VR průmyslu ve světě. Je známo, že ambice Facebooku na poli VR nekončí v herním průmyslu. O jeho plánech svědčí i akvizice společnosti Oculus VR, předního výrobce VR brýlí, z roku 2014,“ uvedl expert na virtuální realitu Martin Matulík ze společnosti PwC Česká republika.
Podle odborníka na český herní trh Martina Bacha dává koupě Beat Games z hlediska Facebooku smysl. „Beat Saber není jen vlajkovou lodí současné VR scény, ale hlavně má obrovský potenciál do budoucna. Na jeho základě může vzniknout platforma, která bude VR hardware prodávat ještě několik let,“ podotkl. Beat Games se podle něj budou dále rozrůstat a expanze nabere pravděpodobně o dost rychlejší tempo, než kdyby firma zůstala nezávislou.
Nejlepší českou hrou je hudební Beat Saber
Virtuální a rozšířená realita se podle ředitele cloudových služeb firmy Algotech Petra Loužeckého bude velmi rychle rozšiřovat do více odvětví. Z herního průmyslu přes obchod do výroby. „Virtuální realita přináší hodně možností k inovaci firemních postupů, pro IT svět přináší výzvy a příležitost v podobě rychlosti mobilních sítí, obřího nárůstu dat a výpočetního výkonu, který bude většinově hostován v cloudu,“ dodal Loužecký.
Studio Beat Games bude fungovat samostatně pod společností Oculus Studio, která se soustředí na virtuální realitu. Podle prohlášení Facebooku bude dále dodávat aktualizace své úspěšné hry pro všechny platformy, na kterých je dostupná. Facebook rovněž naznačil, že by mohl pokračovat v akvizicích na poli virtuální reality.
Studio Beat Games vzniklo teprve loni, ale vývoj hry pro virtuální realitu Beat Saber začal již o dva roky dříve. Cena celého obchodu sdělena nebyla.
Virtuální vs. rozšířená realita
Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.
Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od toho skutečného. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.
Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.