Článek
Úvod pátého dílu série Far Cry je opět skvělý a hráč je ihned seznámen s hlavním nepřítelem a zároveň se zasazením, ve kterém se nový díl odehrává. Antagonistou pátého dílu je vyšinutý Joseph Seed, který si jednoho dne řekl, že se stane prorokem a udělá si vlastní kult v okrsku Hope County v americké Montaně.
Hráč coby policista je se svým kolegou pověřen k zatčení Josepha Seeda a i přes protest místního šerifa se vydá na tuto misi. Stačí chvilka a vše se pokazí a zatknutí Josepha se nezdaří. Hlavní postava si to ale nenechá líbit a vydá se na cestu boje s kultem, ve kterém jí pomůže pomalu rostoucí odboj z okolních vlivných postav. Na hráči tak bude, aby osvobodil jednotlivé části Hope County od vlády tohoto šíleného kultu a zároveň, aby se postupně zbavil všech nohsledů Josepha Seeda.
Podobným způsobem, jako bylo osvobozování Bolívie ve výborném Ghost Recon: Wildlands, i zde hráč musí nejdříve svým konáním zaujmout a vyprovokovat pomocníky šéfa kultu. Postupně tak rozebírá Josephův kult a během toho potkává řadu zajímavých postav a zvířat. Mezi nimi je například bláznivý pilot Nick, lovkyně Jess nebo věrný čtyřnohý přítel - pes Boomer. Získat lze ale i pořádného medvěda Cheeseburgera.
Tyto postavy a zvířata si lze pak s sebou brát na mise, aby hráči pomáhaly. Na každý styl hraní se ale samozřejmě hodí jiný společník. Je tak jen na hráči a jeho přístupu k osvobozování Hope County, které společníky si s sebou vezme.
Mimo příběhové mise i zde je velká škála vedlejších aktivit. Těmi není konečně hráč zahlcen, jako tomu bylo v předchozích dílech, a ze hry také konečně zmizelo otravné šplhání na věže. Nyní se hráči poodkryje mapa po dobytí nepřátelského kempu. Stejně tak zmizelo zdlouhavé lovení zvěře pro získání materiálu na tvorbu předmětů.
Lov se sice ve hře stále nachází, ale není tak důležitý. Jednotlivé schopnosti si totiž hráč odemyká pomocí bodů získaných všemi činnostmi, které ve hře dělá. Za jednotlivé lovecké výzvy sice tyto body hra odměňuje, ale pokud někoho lov v předchozích dílech nebavil, tak se mu může vyhnout.
Ačkoliv jsou vedlejší aktivity zábavné, tak ale nejdou ruku v ruce s hlavním příběhem. Příběh je totiž až potemnělý a kult Josepha Seeda jako by připomínal kult Charlese Mansona. Proto mi do jeho zasazení nesedly aktivity typu kaskadérského závodění či úkoly, jako například Připrav městečko na festival býčích varlat, kdy hráč musí obstarat vše nutné k pořádání právě takového festivalu. Podobnými úkoly se pátý díl jenom hemží a mně bohužel kazily zážitek z jinak skvěle a surově vyvedeného hlavního padoucha a z jeho úmyslů.
Následně si tak hráč odemyká takové dovednosti. Mezi ty nejdůležitější patří pravděpodobně padák, další slot pro zbraň či vrhací kotvičku, díky které se hráč dostane tam, kam by se normálně jen tak nedostal. Nechybí ani možnost vylepšit si rychlost plavání, zvýšení zdraví postavy, odemknutí obleku wingsuit či zvětšení kapes pro možnost nosit více nábojů a předmětů. Rozdělení těchto dovedností je skvělé a hráč si díky nim může svou postavu přizpůsobit ke svému stylu hraní.
Co je novinkou v pátém díle, tak to je možnost projít celou hru s živým parťákem v kooperaci. Pokud se tak někdo připojí do hráčovy hry, odpojí se jeden z virtuálních parťáků a je nahrazen živým hráčem. Během oznámení toto udělalo hráčům velkou radost, protože už čtvrtý díl měl možnost hrát v kooperaci s kamarádem, ale nikoliv celou hru. Bohužel není všechno zlato, co se třpytí. Hráč, který se připojí jako pomocník, je ve velké nevýhodě, protože se mu neukládá postup hrou.
To v praxi funguje tak, že pokud pomocník splní v jeden večer například deset misí a pak začne hrát hru sám, tak má tyto mise nesplněné. Nemůže tak začít tam, kde předešlý večer skončil.
Další novinkou je režim Arcade. Ten je samostatnou složkou a je oddělený mimo příběhovou kampaň. Zde změří hráči své síly v klasických kompetitivních režimech nebo využijí editoru a udělají si vlastní mapy, režimy či kooperační mise. Pro ty, kteří nechtějí tvořit, je zde i průzkumník všech děl ostatních hráčů společně s hodnocením daného výsledku.
Po technické stránce na tom není pátý díl špatně. Titul opět běží na osvědčené technologii Dunia, který pohání sérii už od druhého dílu. Samozřejmě je notně upravený, aby splňoval dnešní kritéria pro velkou hru od velkého vydavatele. Stejně jako v předchozích dílech k tomu nejlepšímu patří vegetace a možnost vykreslit obří svět, ve kterém se hráč nachází.
V konečném souhrnu je pátý díl Far Cry stále nadprůměrnou hrou, ale zároveň sérii nikam neposouvá a má mnoho nelogických rozhodnutí v designu. Co však pátému dílu pomáhá, je velké množství možností, jak se v otevřeném světě vyřádit. Bohužel samotný příběh a jeho surovost nekoresponduje se zbytkem herní náplně.
Far Cry 5 vyšlo pro osobní počítače a herní konzole PlayStation 4 i Xbox One.
HODNOCENÍ: 7/10
Může se vám hodit na službě Zboží.cz: