Článek
Bezplatné hry se těší stále větší popularitě tím, jak stoupá zájem o chytré telefony a počítačové tablety. Právě pro tyto dvě kategorie zařízení je aktuálně k dispozici nejvíce titulů zadarmo, dohromady jsou jich desítky tisíc.
Tvůrci mají dvě možnosti, jak vydělávat. Buď ve hrách zobrazují reklamu, nebo uživatelům dovolují směnit skutečné peníze za ty virtuální. Za ty si pak lidé zpravidla mohou rychleji vylepšit postavy, auta nebo klidně i budovy ve hře, a získat tak cenou konkurenční výhodu nad ostatními hráči.
Bezplatné tituly ve výsledku hráče vyjdou prakticky na stejnou částku jako ty placené.
Průzkum společnosti Slice Intelligence nicméně ukázal, že platit za nejrůznější vylepšení a zrychlení je ochotný pouze každý desátý hráč. Zajímavé nicméně je, že bezplatné tituly ve výsledku hráče vyjdou prakticky na stejnou částku jako ty placené.
Za tzv. free-to-play tituly hráči podle průzkumu průměrně utratí 87 dolarů (2070 Kč) ročně. Pokud upřednostňují placené hry – u kterých se platí už za stažení, ale zpravidla ne za žádná vylepšení v průběhu hry – vyjde je to za stejné období v průměru na 92 dolarů (2190 Kč).
Miliardový byznys
Jak výhodným byznysem hry zadarmo jsou, ukazuje v posledních letech vývojářské studio Supercell. Právě jeho titul Clash of Clans, u kterého uživatelé platí pouze za vylepšení a zrychlení hry, se v posledních dvou letech umisťuje pravidelně na předních příčkách těch nejoblíbenějších mobilních aplikací.
Loňský provozní zisk přesahující 22 miliard korun je tedy bezpochyby zásluhou především hry Clash of Clans. Tvůrci nicméně lákají hráče i na další bezplatné tituly, jako jsou Hay Day, Boom Beach, Battle Buddies, Pets vs Orcs, Spooky Pop či Clash Royale. I u nich platí hráči za vylepšení.
Společnost Supercell byla založena v roce 2010 v Helsinkách. Původně se snažila uspět na trhu s akčním on-line titulem Gunshine.net. O rok později se ale vývojářské studio zaměřilo výhradně na mobilní hry, kterým se věnuje dodnes.