Článek
Futuristicky vyhlížející brýle se jmenují View-Master Virtual Reality a americký počítačový gigant je ve svém obchodě nabízí za 30 dolarů, tedy v přepočtu za necelých 800 Kč. K dostání jsou však prozatím výhradně v zahraničí.
Samotný headset neumí sám o sobě nic. K tomu, aby uživatel mohl používat virtuální realitu, musí do červenobílého zařízení vložit vlastní iPhone. Chytrý telefon s logem nakousnutého jablka poté dokáže obrazovku rozdělit na dvě rovnocenné části a pro každé oko promítat jinou část obrazu, jak je vidět na obrázku níže. Právě tak vzniká vjem virtuální reality.
Zjednodušeně řečeno je tedy View-Master Virtual Reality pouhý držák. Veškerou práci totiž obstarává chytrý telefon s logem nakousnutého jablka. Headset se stará hlavně o to, aby uživatele nerušilo okolní prostředí a aby se soustředil pouze na displej iPhonu.
I když je celé zařízení poměrně primitivní a s většinou sofistikovaných konkurenčních systémů, jako jsou například Oculus Rift či HTC Re Vive, se nedá srovnávat, jde jednoznačně o první vstup amerického počítačového gigantu na trh s virtuální realitou. Podle některých zahraničních médií si tak zástupci Applu oťukávají trh předtím, než se rozhodnou přinést na pulty obchodů nějaké nové vlastní zařízení.
Éra virtuální reality přichází
A krok by to byl vcelku logický. Podle dřívějších prognóz analytiků totiž letošní rok bude patřit právě systémům virtuální a rozšířené reality. Koneckonců i na největším počítačovém veletrhu CES, který probíhal minulý měsíc v americkém Las Vegas, se se speciálními helmami a brýlemi doslova roztrhl pytel.
„Vývoj v oblasti virtuální a rozšířené reality hodně pokročil. Díky nim dokážeme zprostředkovat 360stupňový herní zážitek, poznávat neznámé oblasti, bojovat s fobiemi, lépe vzdělávat zdravotnický personál, organizovat virtuální schůzky a mnohem víc,“ komentovala Karen Chupková ze společnosti CTA, která veletrh CES pořádá.
Virtuální vs. rozšířená realita
Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.
Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od toho skutečného. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.
Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.
Příjmy v této oblasti trhu se v roce 2016 odhadují na 540 miliónů dolarů, tedy více než 13 miliard korun. To představuje nárůst o 440 procent ve srovnání s loňskem. [celá zpráva]