Hlavní obsah

Vydělal miliony dolarů na dezinformacích. Teď vyhlásil bankrot

Washington

Provozovatel amerického ultrapravicového portálu InfoWars Alex Jones vyhlásil bankrot. Za některé konspirativní články například čelí několika občanskoprávním žalobám, které podali mimo jiné i rodiče obětí střelby v základní škole v Connecticutu z roku 2012. Informovaly o tom v pondělí tiskové agentury.

Foto: ABACA/Sachs Ron/CNP/ABACA, ČTK

Alex Jones

Článek

Jones požádal o soudní ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 konkurzního zákona. Toto opatření má obecně zajistit pozastavení občanskoprávních soudních sporů a umožnit firmám, aby se ozdravily a zachovaly provoz.

Navzdory zprávám řady médií Jones trvá na tom, že bankrot nevyhlásil. „Až uvidíte všechny ty titulky 'Vyhlásil Alex Jones z Infowars bankrot?', tak odpovědí je ne”.

Osmačtyřicetiletý Jones, který je považován za kontroverzního novináře z Texasu, čelí několik let obvinění rodičů obětí útoku na základní školu Sandyho Hooka. Jones tvrdil, že střelba, která šokovala Spojené státy, byla pouze divadlem zinscenovaným odpůrci střelných zbraní.

Foto: repro infowars.com

Stránky ultrapravicového portálu InfoWars

Při útoku zemřelo 26 lidí, a sice 20 dětí a šest zaměstnanců školy. Jones mezitím veřejně uznal, že vraždění na základní škole v roce 2012 bylo skutečné.

Žaloby na Jonese projednávají soudy v Texasu a v Connecticutu. Žalující rodiče tvrdí, že novinář šířením dezinformací vydělal miliony dolarů. V minulosti Jones mimo jiné také tvrdil, že vláda Spojených států se podílela na útocích z 11. září 2001.

Jak funguje záhadný svět proputinovských facebookových stránek

Internet a PC

Dezinformace často šíří samotní uživatelé

Dezinformace se šíří sítěmi jako lavina – a je jedno, jestli se bavíme o koronaviru, válce na Ukrajině nebo úplně jiném tématu. Na webu jsou jich statisíce. Jak upozornily servery NPR a Poynter, nešíří je pouze jejich tvůrci, ale velmi často i samotní uživatelé.

Nejčastěji se totiž hoaxy a dezinformace šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či X (dříve Twitter). I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.

Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.

Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, což dělá klidně i několik milionů dolarů.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám