Článek
Organizátoři očekávají, že si novinky na berlínské výstaviště přijde prohlédnout na 230 tísíc zájemců z řad odborné i laické veřejnosti.
Hlavním tématem letošní přehlídky jsou 3D televizory, které do Berlína přivezli všichni světoví výrobci včetně těch největších jako Samsung, Panasonic nebo Philips. Vedle "klasických" trojrozměrných obrazovek, k jejichž sledování jsou potřeba speciální brýle, prezentuje německý výzkumný institut Frauenhofer na veletrhu i televizory umožňující vidět trojrozměrný obraz bez nich.
Druhým fenoménem letošního berlínského veletrhu jsou takzvané hybridní televizory, které kombinují příjem televize s internetem. Japonská firma Sony představuje svou vizi domácí zábavy budoucnosti v podobě nové on-line služby, kterou chce od podzimu nabízet svým zákazníkům v pěti velkých evropských zemích včetně Německa. Uživatelům jejích televizorů nebo přehrávačů blue-ray disků poskytne přes platformu Qriocity neomezený přístup k hudbě, filmům a videu.
Premiéra pro elektronické knihy
Vůbec poprvé se IFA cíleně zaměřuje na elektronické knihy a čtecí zařízení pro ně. V jedné z výstavních hal vyrostla takzvaná elektronická knihovna (eLibrary) zasvěcená výhradně tomuto formátu. "Chtěli jsme na tuto obsahovou platformu přivést pro spotřebitele všechny poskytovatele a výrobce zařízení pro e-knihy," vysvětlil záměr elektronické knihovny šéf veletrhu Jens Heithecker.
V Německu totiž elektronické knihy na rozdíl od USA nebo Británie na svůj boom stále čekají. "Myslím, že je to otázka času a vývoje, kdy si na ně čtenáři zvyknou," řekla Petra Villingerová zastupující firmu Acer. Své čtečky zde kromě ní prezentují i další zavedené značky jako Sony či Kindle od firmy Amazon, ale i menší výrobci jako německý řetězec knihkupectví Thalia. K lokálním značkám patří také E-noa z Kolína nad Rýnem, která v elektronické knihovně předvádí svůj počítačový tablet Interpad; na trh ho plánuje uvést na podzim.
Právě na poli tabletů přichystali vystavovatelé řadu novinek, kterými chtějí konkurovat populárním iPadům společnosti Apple. Patří k nim například korejský Samsung s přístrojem Galaxy Tab nebo japonská Toshiba s tabletem Folio 100. Krok s Applem se snaží držet i výrobci počítačů Hewlett-Packard, Asus či Dell, kteří rovněž přivezli do Berlína ukázky svých tabletů.
Barvy Česka na veletrhu hájí výrobce navigačních systémů Dynavix. Podle člena představenstva firmy Tomáše Tvrzského stále existují v Asii nebo Jižní Americe rozvíjející se trhy pro navigace a právě IFA nabízí možnost, jak tam získat obchodní kontakty. "Je to i otázka prestiže se tady ukázat a dát o sobě vědět," řekl Tvrzský, jehož firma se na berlínském veletrhu představuje poprvé.
IFA 2010 je rekordní kromě počtu vystavovatelů, kterých bylo před letoškem nejvíce 1245 v roce 2008, také svou rozlohou. Oproti loňsku se výstavní plocha rozrostla o 11 procent na 134 400 metrů čtverečních. Pořadatelé předpokládají, že stejně jako před rokem se zde uzavřou kontrakty za více než tři miliardy eur (zhruba 74 miliard Kč).