Článek
"Šikana ve škole je organicky propojena s kyberšikanou, role obětí a agresorů ve školní šikaně se většinou přenášejí do kyberprostoru," uvedl odborný garant projektu minimalizace šikany Michal Kolář. Kyberšikana podle něj "využívá zbraně hromadného ničení, dovoluje pronásledování oběti 24 hodin denně, zajišťuje možnost rozsáhlého publika a zaručuje anonymitu."
Oba typy šikany podle Koláře spojují vulgarismy, výhrůžky násilím i smrtí, zasílání urážlivých a zastrašujících zpráv, kyberšikana umožňuje rozesílání dehonestujících fotografií včetně pornografických fotomontáží nebo na mobilní telefon nahrávaných epizod ponižování oběti. Důsledkem terorizování je psychické traumatizování a sociální izolace oběti, která může mít tragické následky, uvedl Kolář. Ze zahraničí jsou známy i případy úmrtí v důsledku šikany, připomenul.
Vedoucí katedry informačních technologií Vysoké školy ekonomické Jiří Voříšek uvedl, že studenty je potřeba hned po jejich nástupu upozornit, co je a co není povoleno a provinilce je pak třeba exemplárně trestat. "Nespoléhejme na zákony, spoléhejme na hodnotový systém budovaný v našich dětech, to je moje doporučení," řekl Voříšek.