Článek
„Na internetu se v poslední době šíří mnohé nepravdivé zprávy, které zpochybňují existenci a závažnost onemocnění covid-19 či nošení roušky a další opatření. V zájmu ochrany svého zdraví, jakož i zdraví svých blízkých, je rozumné spolehnout se na důvěryhodné zdroje informací, nikoliv na dezinformátory na sociálních sítích,“ uvedlo slovenské ministerstvo vnitra.
Zdůraznili přitom, jak je důležité dodržovat nastavená opatření, která zabraňují dalšímu šíření onemocnění – například nošení roušek. „Možná si dezinformátoři neuvědomují, že počet obětí na Slovensku nepočítáme v stovkách i díky přijatým opatřením,“ stojí v prohlášení ministerstva, které vyzvalo obyvatele „k zodpovědnému přístupu“.
EK vyzvala internetové firmy k účinnějšímu boji s dezinformacemi
Stinná stránka sociálních sítí
Semeništěm dezinformací a hoaxů jsou sociální sítě, jako je například Facebook. Právě na největší sociální síti na světě je možné narazit na podvodné zprávy nejčastěji. Například desetitisíce lidí sdílely na Facebooku zprávu o tom, že samotný koronavirus je podvod a snaha Číny získat prostředky od zbytku světa.
Další zprávy například tvrdí, že lék na koronavirus je znám již dávno – má jít o mexické pivo Corona. I když se to může zdát jako počin nějakých vtipálků, někteří uživatelé tomu evidentně skutečně věří. Stejně tak je nesmyslný komentář, podle kterého je s výskytem nemoci spojena nadace Billa a Melindy Gatesových.
Jiná dezinformace zase uvádí, že v souvislosti s výskytem choroby různé světové mocnosti přeruší přístup k internetu, aby nebylo možné „šířit pravdu o koronaviru“. Chtějí tak prý umlčet sociální média a jedince, kteří „říkají o viru pravdu“. Nic z výše uvedeného samozřejmě není pravda, jak zdůraznil server CBS News.
Messenger omezuje přeposílání zpráv. Chce tak bojovat proti dezinformacím
Vydělávají miliony dolarů
I když se to nemusí na první pohled zdát, podobné kauzy globálního dosahu jsou pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají totiž strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, a to klidně i několik milionů dolarů.
Výjimkou nicméně není ani to, že hoaxy – tedy poplašné zprávy – často šíří i samotní uživatelé. Jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou.
Facebook se snaží proti podobným podvodným zprávám bojovat již delší dobu. Objevují se totiž vždy, když vypukne nějaká kauza takto velkých rozměrů.