Článek
Haugenová (37) pracovala pro Facebook jako produktová manažerka. Ve společnosti měla na starosti „otázky občanské integrity”.
Nejméně osmkrát podala takzvaný „whistleblowerský” podnět federálním úřadům, ve kterém upozorňovala, že Facebook tají podrobnosti o skutečném fungování, a to jak před veřejností, tak investory.
Místo lidí upřednostnili zisky, tepe bývalá zaměstnankyně Facebook před senátory USA
O interní dokumenty se následně podělila s regulačními orgány a s novináři deníku Wall Street Journal, který na základě nich publikoval několikadílnou investigaci.
Z té vyplývá, že Facebook si byl vědom problémů, které způsobuje, ale rozhodl se nic neudělat.
Whistleblowing, doslova „pískání na píšťalku”, je anglický termín označující oznamování porušení pravidel nebo nezákonného a neetického chování na pracovišti nebo v určitém sociálním prostředí. |
Haugenová svoji totožnost odhalila tento víkend v pořadu „60 minutes”.
Informace, se kterými vystoupila před zákonodárce, vzbudily ve Spojených státech značný rozruch.
Stanice CNN přinesla souhrn čtyř nejzávažnějších zjištění:
1. Mechanismy Facebooku podněcují šíření dezinformací
Algoritmy jsou nastaveny tak, aby co nejvíce optimalizovaly interakce uživatele s platformou a jeho obsahem. Cílem Facebooku přirozeně je, aby se na něm člověk cítil dobře a strávil na něm co nejvíce času. Tyto mechanismy proto uživateli doporučují ten obsah, který by se mu mohl líbit.
Facebook neupřednostňuje zisk před bezpečností, bránil se Zuckerberg
Podle interních dokumentů, na které se Haugenová odvolává, si je Facebook velmi dobře vědom, že tento popsaný princip pomáhá šířit dezinformace, konspirační teorie a lži.
Jedna z analýz například ukazuje, že Facebook během pár dní doporučil konspirační stránky těm uživatelům, kteří na sociální síti sledovali Donalda Trumpa a jeho tehdy spřízněnou konzervativní stanici Fox News.
Během dalšího týdne uživatelům doporučili sledovat obsah spojený s tématikou konspiračního hnutí QAnon.
Here are four takeaways from Facebook whistleblower Frances Haugen's complaints https://t.co/AbIUHmfT8p pic.twitter.com/mdiTBJVFGQ
— CNN (@CNN) October 6, 2021
Ale co je nejdůležitější: algoritmus v tomto „doporučování” není nestranný.
Odměňuje a dále propaguje příspěvky, které generují negativní reakce.
„Čím více negativních komentářů obsah získá, tím větší pravděpodobnost je, že bude mít větší návštěvnost,” stojí doslova v jednom z dokumentů, které Haugenová vynesla na veřejnost.
2. Facebook proti dezinformacím téměř nic nedělá
Podle interních dokumentů odstraňuje Facebook jen asi 3 až 5 procent nenávistného obsahu a pouze jedno procento obsahu, který vyloženě vyzývá k páchání násilí.
A Facebook whistleblower is testifying to the Senate alleging the company is aware of harm it causes children and democracy but does little to address it.
— AJ+ (@ajplus) October 5, 2021
Frances Haugen previously said FB:
- ended anti-misinformation programs after election
- only responds to 3-5% hate speech pic.twitter.com/7wNdR3BCJa
Děje se tak proto, že problematických příspěvků je na sociálních sítích tolik, že na to pracovníci nestačí a umělá inteligence má s rozeznáváním obsahu stále problém.
Haugenová v jedné ze stížností tvrdí, že Facebook mohl alespoň částečně zamezit lednovému vniknutí Trumpových příznivců do Kapitolu.
Přísnější pravidla, která společnost nastavila před prezidentskými volbami v listopadu, v podstatě hned po nich zrušila a znovuobnovila je, až když se situace před Kapitolem začala vyhrocovat.
3. Facebook ví, že je škodlivý pro děti
Když se šéfa společnosti Marka Zuckerberga v březnu zeptali, jestli jsou služby, které Facebook provozuje, pro děti škodlivé, odpověděl: „Věřím, že ne”.
Jak ale ukazují interní výzkumy společnosti, které Haugenová cituje, 13,5 procenta dospívajících dívek na Instagramu (který Facebooku patří) uvedlo, že jim platforma způsobuje myšlenky na sebepoškozování a sebevraždu.
Dalších 17 dívek uvedlo, že jim používání Instagramu přináší poruchy příjmu potravy, například anorexii.
Vědecké výzkumy už v minulosti několikrát ukázaly, že návykovost sociálních sítí a podvědomé porovnávání vzhledu uživatelů má devastující dopad na jejich duševní zdraví.
Interní dokumenty dále ukazují, že Facebook má informace o tom, že kvůli jeho službám se každá třetí dívka cítí ohledně svého těla špatně.
4. Facebook ví, že jeho služby umožňují obchodování s lidmi
Navzdory tomu, že Facebook ve svých zásadách komunity uvádí, že „odstraňuje obsah, který umožňuje nebo koordinuje zneužívání lidí”, interní dokumenty naznačují, že společnost věděla o tom, že její platformy využívají zločinci k faktickému prodeji otroků.
Bam. Just now reading through 8 SEC complaints filed by Facebook Whistleblower. They're brutal, incredibly damning. My attention went to last one, "Facebook's Reach" as I'm very familiar with other parallel lawsuits. Also likely why Everson jumped ship... https://t.co/BwEunV7T9h
— Jason Kint (@jason_kint) October 5, 2021
„Výsledky našeho šetření ukazují, že naše platforma umožňuje všechny tři fáze obchodování s lidmi (nábor, transport a vykořisťování) prostřednictvím reálných sítí,” stojí v jednom z uniklých dokumentů.
Obchodníci s lidmi, náboráři a zprostředkovatelé těchto zločineckých „agentur” používali profily na Facebooku, Instagramu, WhatsAppu a tak dále.