Článek
Situace na trhu se nicméně dramaticky zlepšila. Zatímco v únoru svou povinnost ignorovalo 96 % poskytovatelů připojení, aktuálně je to pouze 23 %.
To jinými slovy znamená, že 77 % tuzemských operátorů informuje ve svých nabídkách o rychlosti internetu správně. „Těchto 77 % reprezentuje více než 97 % trhu. Skoro všichni zákazníci tak již mají k dispozici povinné informace,“ prohlásila Tereza Meravá z tiskového oddělení ČTÚ.
„Zbývá zhruba 400 poskytovatelů, kteří navzdory poskytnuté součinnosti a edukaci ze strany ČTÚ dosud podmínky všeobecného oprávnění neplní nebo plnění řádně nedoložili a budou pokutováni. Pokud by v třicetidenní lhůtě neuposlechli ani jim zaslané výzvy k odstranění nedostatků, riskují další sankce, které již mohou být výrazně vyšší,“ doplnila Meravá.
Přesná rychlost internetu? Většina operátorů svou povinnost ignoruje
Operátoři zákazníky často balamutí
Pracovníci úřadu se na kvalitu internetového připojení zaměřili již během letních měsíců loňského roku. Už tehdy se ukázalo, že situace v Česku je tristní. Reálné rychlosti jsou totiž značně nižší než ty inzerované.
Při kontrolním měření vykazovalo 16 procent přípojek velkou odchylku od deklarované rychlosti. V 36 procentech případů se ukázalo, že dokonce přípojky u zákazníků nejsou schopné uváděné maximální rychlosti dosáhnout. Důvodem je snižování šířky pásma nebo velká vzdálenost od ústředny.
Proto ČTÚ považoval za nezbytné závazně stanovit definice parametrů kvality služby a odchylek od skutečného výkonu služby tak, aby poskytovatelé nemohli nadále lákat koncové uživatele na nereálnou kvalitu připojení.
„Operátor již nebude moci říct, že nabízí 100 Mbit/s, když služba poběží stomegabitovou rychlostí jen třeba jednu minutu denně. To už nepůjde,“ uvedla již dříve předsedkyně ČTÚ Hana Továrková. Deklarovanou rychlost bude muset služba splňovat 90 procent dne.