Článek
Falešné poukázky již několik měsíců kolují především přes sociální sítě a chatovací aplikace, jako jsou Facebook či WhatsApp. Na jejich prudký nárůst v poslední době upozornila tento týden antivirová společnost Avast.
„Blahopřejeme, můžete být dnešním šťastným návštěvníkem. Slavte s Penny Market a našimi sponzory. Našim návštěvníkům nabízíme šanci získat exkluzivní dárky – poukazy, iPady, dárkové karty a mnoho dalšího,“ lákají podvodníci v nabídce na Facebooku.
Pozor na falešné antiviry. Uživatele připraví o peníze
Klidně až 20 000 Kč
Jen mírně obměněné výzvy se šíří také pod hlavičkou obchodních řetězců Tesco či Lidl, zpravidla slibují poukázky ve výši 2000 až 20 000 Kč.
Aby lidé měli šanci některý ze zmiňovaných dárků získat, musí tuto nabídku sami šířit prostřednictvím sociální sítě Facebook. V dalším kroku jsou pak vyzváni, aby zadali do formuláře svoje telefonní číslo, aby mohli být kontaktováni v případě, že budou skutečně vybráni.
A právě v tom je kámen úrazu. Důvěřivci, kteří své číslo skutečně zadají, tím zároveň dávají souhlas k zasílání placených SMS zpráv. Za každou prémiovou SMS bude z jejich účtu u mobilního operátora stržena částka 99 Kč. Zpráv přitom může přijít klidně i více.
Podvodné poukázky mohou přijít od skutečných přátel
Na podvodné poukázky je nicméně možné narazit klidně i v chatovacích aplikacích, jako je WhatsApp. Přijít přitom mohou od skutečných přátel. Kyberzločinci totiž v některých případech tvrdí, že pro získání poukázky je nutné zodpovědět nejen soutěžní otázky, ale zároveň výzvu odeslat 20 známým prostřednictvím WhatsAppu.
Právě proto se podvodné zprávy v poslední době tak hojně šíří prostřednictvím tohoto komunikačního programu. Rozesílají je často lidé svým známým s vidinou toho, že by mohli skutečně získat značkové zboží zadarmo.
Neklikat, nesdílet
Podobné stránky a nabídky by tak lidé rozhodně neměli sdílet. V žádném případě pak nesmějí do formulářů zadávat svoje telefonní číslo – podvodníci totiž v podmínkách uvedených drobným písmem na konci stránky informují, že jde o zpoplatněnou službu. Šance na vrácení peněz je tak s největší pravděpodobností nulová.
Podobné nabídky vyskytující se na sociálních sítích nebo ve vyskakujících reklamách by lidé rozhodně neměli brát na lehkou váhu. Je totiž vcelku možné, že počítačoví piráti se budou v dohledné době snažit vydávat se i za jiné obchodníky.