Článek
Před rostoucí mírou kyberútoků souvisejících s Black Friday varovala antivirová společnosti Kaspersky. Podle bezpečnostních expertů stoupl proti loňskému roku počet cílených útoků na zákazníky e-shopů o 15 %.
Vánoční podvody se rozjely naplno
„O Black Friday ví 95 % spotřebitelů, což z něj dělá největší každoroční prodejní událost. Zatímco dříve lidé obléhali kamenné prodejny a na internetu nakupovali až na Cyber Monday, které se poprvé objevilo v roce 2005, dnes díky vzestupu internetových obchodů nakupuje on-line mnohem více lidí,“ konstatoval ředitel společnosti Kaspersky ve střední a východní Evropě Miroslav Kořen s tím, že právě zvýšeného zájmu uživatelů využívají počítačoví piráti.
Nejčastěji jde přitom o nejrůznější phishingové útoky. Pojem phishing je možné přeložit do češtiny jako rybaření. Útočníci si totiž podobně jako rybáři skutečně počínají. Při této technice trpělivě vyčkávají na své oběti, aby je mohli nalákat na nějakou návnadu – například výhru či finanční hotovost.
Hesla i čísla kreditek
Od důvěřivců pak vylákají klidně i hesla, čísla kreditních karet nebo jiné údaje. Uživatelé tak nevědomky pomáhají počítačovým pirátům ovládnout jejich účet nebo klidně i umožní ukrást peníze přes internetové bankovnictví.
„Míra phishingových útoků narůstá o 24 % v porovnání s průměrem po zbytek roku. Hackeři sázejí na sníženou ostražitost lidí během hledání těch nejlepších nabídek, a tak se bezmála stovka internetových obchodů a mobilních aplikací stala cílem škodlivých aktivit,“ konstatoval bezpečnostní expert.
Na nejrůznější lákavé akce a slevové nabídky by tedy uživatelé měli reagovat velmi obezřetně, v opačném případě mohou sami sebe připravit o citlivá data či peníze.