Článek
Útok začíná ve chvíli, kdy se na obrazovce zobrazí informace o návštěvnickém průzkumu. Za vyplnění dotazníku nabízejí kyberzločinci hodnotné výhry – zpravidla elektroniku s logem nakousnutého jablka.
„Aby tento dotazník vzbudil důvěru, snaží se vypadat jako dotazník od vašeho prohlížeče – vybere barevně podobné logo, přizpůsobí oslovení, otázky se týkají četnosti a dalšího používání,“ varoval Michal Stanke ze serveru Mozilla.cz.
Je přitom jedno, jaký prohlížeč uživatelé používají. Falešný průzkum dokáže aktuální browser detekovat a na základě toho ušít podvodnou nabídku doslova na míru.
Cíl útoku je tedy zřejmý – stejně jako u celé řady dalších phishingových zpráv se snaží od důvěřivců vylákat důvěrné informace, jako jsou jméno e-mail či telefonní číslo. Není nicméně vyloučeno, že podobnou cestou se od důvěřivců budou kyberzločinci snažit vylákat i přihlašovací hesla k různým službám. „V žádném případě takový dotazník nevyplňujte,“ konstatoval Stanke.
Útočníci jsou jako rybáři
Pojem phishing je možné přeložit do češtiny jako rybaření. Útočníci si totiž podobně jako rybáři skutečně počínají. Při této technice trpělivě vyčkávají na své oběti, aby je mohli nalákat na nějakou návnadu – například výhru či finanční hotovost.
Od důvěřivců pak vylákají klidně i hesla, čísla kreditních karet nebo jiné údaje. Uživatelé tak nevědomky pomáhají počítačovým pirátům ovládnout jejich účet nebo klidně i umožní ukrást peníze přes internetové bankovnictví.
Podobné phishingové útoky se nejčastěji síří prostřednictvím nevyžádaných e-mailů. V poslední době ale kyberzločinci velmi rádi používají také nejrůznější reklamy a sociální sítě.
Podvodná soutěž od Seznamu
Podobné podvody nejsou vůbec výjimečné. V minulých měsících se například internetem šířily falešné soutěže pod hlavičkou společnosti Seznam.cz. Podvodníci v nich zneužívají logo a maskota české internetové jedničky. [celá zpráva]
Soutěžní výzva se zobrazuje nejčastěji jako reklama, a to na počítačích, tabletech i chytrých telefonech. Podvodníci tvrdí, že uživatel vyhrál nějaké atraktivní zařízení, pro jeho získání je však nutné zájem potvrdit prostřednictvím SMS zprávy. Za tu si pak útočníci naúčtují tučný poplatek. Ten je v jednotlivých nabídkách různý, pohybuje se v řádech desetikorun, ale může se vyšplhat až na rovnou stovku.
V některých podvodných soutěžích, ve kterých se útočníci vydávají za zástupce společnosti Seznam, jde zase o osobní údaje. Když je kyberzločinci od uživatele vylákají, mohou je zneužít k dalším útokům nebo je prodat na černém trhu.
Pozornější uživatelé si přitom mohou všimnout, že jde o podvod. Soutěž totiž nikdy neběží na webu společnosti Seznam, ale na úplně jiných stránkách. Některé nabídky navíc obsahují i celou řadu pravopisných chyb a špatně vyskloňovaná slova. Na podobné soutěže by uživatelé neměli vůbec reagovat.
Zástupci společnosti Seznam.cz se od podvodu distancovali již dříve. „Buďte obezřetní při otvírání neznámých odkazů a všímejte si toho, kam směřují. U zpráv, které vybízejí k transakcím, platí tato rada dvojnásob. Neznámé přílohy neotvírejte a v případě, že je počítač infikován, využijte antivirový program a nezvaného útočníka odstraňte,“ poradil uživatelům Martin Kožíšek, manažer pro internetovou bezpečnost společnosti Seznam.cz.
Informovat o podobných soutěžích mohou lidé zástupce Seznamu na e-mailové adrese seznamsebezpecne@firma.seznam.cz.