Hlavní obsah

Proti Googlu, Applu i Amazonu. Technologické firmy požadují zpřísnění zákonů v EU

Brusel

Spotify, Deezer a další evropské technologické firmy apelují na vlády členských zemí Evropské unie, aby zpřísnily návrhy zákonů, jejichž cílem je potlačit údajné nekalé obchodní praktiky amerických internetových gigantů, jako je Google, Apple či Amazon. Chtějí, aby tak vlády vnesly rovnováhu do vztahů mezi platformami a prodejci. Informoval o tom v úterý list Financial Times.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Firmy ve společném dopise píší, že připravované předpisy, které Evropská komise (EK) vypracovala začátkem tohoto roku, nejdou dost daleko, aby definovaly "vážnou škodou" a "zneužití výsad" platformami, které menším podnikům dávají nespravedlivé podmínky.

Dopis, jehož autory jsou šéfové streamovacích služeb Spotify Daniel Elk a Deezer Hans-Holger Albrecht, obviňuje americké giganty jako je Google, že zneužívají svého dominantního postavení k zavádění nerovných praktik pro vývojáře her a aplikací.

Příkladem je společnost Apple, která vstoupila na trh se službou Apple Music s nabídkou 30procentní slevy pro předplatitele, což jí dává nespravedlivou výhodu, a za stažení aplikace ze svého obchodu vyžaduje platbu přes vlastní platební kanál na úkor jiných nástrojů, jako je třeba PayPal.

Jednat se bude ve čtvrtek

Představitelé EU budou o této problematice jednat ve čtvrtek. Návrh Evropské komise požaduje, aby platformy poskytly společnostem více informací o tom, jak fungují jejich vyhodnocovací algoritmy a v případě nespokojenosti s výsledky vyhledávačů ze strany podniků, tvůrců aplikací a obchodníků řešily stížnosti stanovenou oficiální cestou. Podle dřívějších zpráv budou online platformy muset jmenovat mediátory, kteří budou řešit stížnosti, a kromě toho mají nést alespoň polovinu nákladů.

Signatáři dopisu ale tvrdí, že tato opatření nestačí. "Transparentnost sama o sobě nevyváží vztahy mezi platformami a podniky, které na nich závisejí. Bezprostřední dopad nekalých praktik na podnikové uživatele může být tvrdý, včetně významné ztráty konkurenceschopnosti, obchodní životaschopnosti i ztráty zákazníků, jakož i poklesu kapacit na inovace a rozvoj nových trhů," uvádí dopis.

Související témata:

Výběr článků

Načítám