Článek
"Dezinformace jako nástroj ovlivňování politiky nejsou žádnou novinkou," uvedl eurokomisař pro digitální trh Andrus Ansip. Nové technologie, především ty digitální, ale podle něj rozšířily dosah dezinformací skrze on-line prostředí, což může ohrozit demokracii i společnost v Evropě.
Komise rovněž vyzvala všechny zúčastněné, zejména internetové platformy a sociální sítě, aby jednali podle zmíněného akčního plánu zaměřeného na společný evropský přístup. "Budeme pozorně monitorovat pokrok, a pokud se ukáže, že výsledky jsou neuspokojivé, do prosince navrhneme další kroky, včetně opatření regulačního charakteru," uvedla komisařka pro digitální ekonomiku a společnost Marija Gabrielová.
Hotovo bude nejpozději v červenci
Kodex nakládání s dezinformacemi by podle EK měly on-line platformy vytvořit do července. Jeho cílem má být mimo jiné zajištění transparentnosti sponzorovaného obsahu, především politické reklamy, a omezení možnosti takovou reklamu zacílit na konkrétní uživatele. Kodex má taky pomoci transparentněji informovat o fungování algoritmů, umožnit jejich ověření třetí stranou a ulehčit uživatelům objevovat různé zdroje informací. Jeho smyslem má být rovněž zavádění kroků pro identifikaci a odstraňování falešných účtů.
Navrhovaná nezávislá evropská síť ověřovatelů informací by si podle EK měla stanovit jednotnou pracovní metodu, sdílet informace o osvědčených postupech a usilovat o co nejvyšší počet oprav chybných faktů ve zprávách v celé unii.
Komise chce rovněž podpořit zvyšování mediální gramotnosti, a tím i kritický přístup k internetovému obsahu. Například školy mají v tomto směru dostat vzdělávací materiály.