Hlavní obsah

Díky Facebooku vydělal miliardy. Teď lidem radí, aby si smazali profil

Novinky, mif

Podnikatel Brian Acton si díky Facebooku přišel na velmi pěkné peníze, této sociální síti totiž prodal za miliardy komunikační aplikaci WhatsApp. Nyní se však proti svému „chlebodárci“ otočil, když vyzval uživatele Facebooku, aby své profily smazali. Reagoval tak přímo na kauzu týkající se zneužití desítek miliónů účtů. Upozornil na to server The Verge.

Foto: koláž Novinky.cz s použitím Profimedia.cz

Brian Acton (vlevo) a Mark Zuckerberg

Článek

„Nastal čas,“ prohlásil Acton na mikroblogovací síti Twitter. Ke svému tweetu navíc připojil hashtag #deletefacebook. Vyslal tak do světa jasný vzkaz, aby lidé smazali své profily na této sociální síti.

Přestože Acton není na Twitteru prakticky vůbec aktivní, od poloviny roku 2016 postoval pouze tři příspěvky a tento jeho tweet měl obrovský dosah. Přímo jej okomentovaly bezmála 2000 lidí, 15 000 lidí jej sdílelo a na 36 tisícům lidí se příspěvek líbil.

Obchod za 12 miliard dolarů

Rýpnutí Actona v souvislosti s aktuální kauzou je poměrně pikantní, protože právě díky Facebooku pohádkově zbohatl. V roce 2014 totiž oba podniky uzavřely dohodu o převzetí aplikace WhatsApp v hodnotě 12 miliard dolarů (246,6 miliardy korun).

A vzhledem k tomu, že se o celou částku Acton dělil v podstatě jen se svým společníkem Janem Koumem, stal se z něj díky akvizici miliardář.

Šéf společnosti Facebook Mark Zuckerberg na jízlivý tweet nijak nereagoval. Důvodem může být nicméně to, že má sám starostí až nad hlavu – aktuálně se kvůli zneužití účtů Facebooku připravuje na kobereček před americký Kongres. [celá zpráva]

Zneužití 50 miliónů profilů

Kauza ohledně úniku dat vypukla v polovině března. Tehdy se ukázalo, že zhruba 50 miliónů účtů na Facebooku bylo zneužito britskou společností Cambridge Analytica při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta.

Britská společnost Cambridge Analytica měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však bylo snahou firmy ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.

Výběr článků

Načítám