Článek
Zuckerberg využil k omluvě britské a americké noviny, neboť nejvíce postižených pochází právě z USA a Spojeného království. „Naší odpovědností je ochrana vašich informací. Pokud to nedokážeme, tak si vaši přízeň nezasloužíme,“ stálo v reklamě s podpisem šéfa Facebooku.
„Vážím si toho, že v tuto internetovou komunitu věříte. Děkuji za to a slibuji, že Facebook bude lepší,“ doplnil Zuckerberg.
Boj o Bílý dům
Omluva šéfa Facebooku je přímou reakcí na kauzu, která před více než týdnem vypukla v souvislosti se společností Cambridge Analytica. Ta měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však snahou firmy bylo ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů 50 miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.
Nejvíce celá kampaň cílila samozřejmě na uživatele v USA, konkrétně se podle The New York Times dotkla třetiny všech facebookových účtů severoamerických uživatelů. Celkově jde zhruba o čtvrtinu všech Američanů s volebním právem.
Oficiálně podnik na svých stránkách pouze uvedl, že poskytl volebnímu štábu Donalda Trumpa poradenské služby, „které mu pomohly vyhrát souboj o Bílý dům“.
Účastnili se voleb i v Česku
Podle nahrávek pořízených britskou stanicí Channel 4 se společnost Cambridge Analytica tajně účastnila volebních kampaní po celém světě, mimo jiné i v České republice. Šéf firmy Alexander Nix na záznamech pořízených skrytou kamerou řekl, že mateřská společnost Strategic Communication Laboratories pracovala na více než 200 volbách včetně Česka, Nigérie, Keni, Indie nebo Argentiny.
Facebook jednání společnosti odsoudil a okamžitě s ní ukončil veškerou spolupráci.