Článek
Informace o plánovaném zavedení nové služby přinesly v pátek Hospodářské noviny. Generální ředitel O2 Tomáš Budník je na dotaz Novinek potvrdil.
„V O2 zvažujeme nabídnout našim zákazníkům možnost dobrovolně si aktivovat službu blokování reklamy. Je to téma, které stále diskutujeme jak v rámci firmy, tak s ostatními hráči na mediálním trhu a různými poskytovateli softwaru. Zatím tedy stále není jasné, zda a v jaké podobě službu spustíme,“ uvedl Budník.
Jak se ale zdá, komunikace doposud neprobíhala zcela ideálně. Největší portál českého internetu – Seznam.cz – totiž doposud kontaktován nebyl. „Se Seznamem zatím nikdo z O2 diskuzi nevedl. Zatím se o záměrech O2 dozvídáme ze všech stran, jenom ne od O2. Takže se vlastně nemáme zatím k čemu vyjadřovat,“ řekl Novinkám Michal Feix, ředitel pro právní a legislativní záležitosti společnosti Seznam.cz.
Podle Budníka v současné době není žádná konkrétní služba připravena, operátor si pouze mapuje český i zahraniční trh. Poukazuje přitom na zpravidla softwarová řešení, která už v současnosti nabízejí možnost, jak reklamu v prohlížečích blokovat. „Tento trend vidíme v celé Evropě – zatímco v České republice tuto službu využívá zhruba desetina uživatelů, například v sousedním Polsku je to podstatně více – kolem 40 %,“ nastínil šéf O2.
Podobnou službu chce tedy O2 nabídnout, neboť věří, že o ni bude ze strany uživatelů zájem. „Naší motivací je zákazníkům, kteří o tuto službu stojí, zdarma nabídnout bezpečné, jednoduché a uživatelsky přívětivé řešení,“ prohlásil Budník.
Uživatel přijde o svobodnou volbu
Právě v tom vidí ale ČTÚ velký problém. U nejrůznějších softwarových řešení totiž k blokaci dochází přímo v samotném počítači. Veškerý obsah tedy k uživateli skutečně dorazí a on se jen na základě své svobodné vůle rozhodne, zda jej chce zobrazit, nebo zablokovat.
V případě, že by byl jakýkoliv obsah blokován už u samotného poskytovatele internetu, v tomto případě tedy u O2, by uživatel o tuto svobodnou volbu přišel.
Plány O2 navíc podle ČTÚ odporují nařízení Evropské unie (EU) o otevřeném internetu. „Nemáme detailní informace o plánech O2, ale obecně platí, že nařízení EU o otevřeném internetu zakazuje operátorům omezovat provoz ve své síti za jiným účelem než jen řešení technických problémů, jako je přetížení sítě nebo hackerský útok. Operátor nesmí blokovat, omezovat nebo diskriminovat určitý obsah,“ uvedl na dotaz Novinek mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
O2 nicméně namítá, že nařízení porušovat nebude, protože si uživatel může vybrat, zda chce veškerý obsah zobrazovat. „Účelem nařízení EU o síťové neutralitě je zajistit uživatelům internetu právo na přístup k obsahu podle jejich vlastního výběru. Pokud si tedy koncový účastník sám zvolí službu síťové blokace reklamy, je zjevné, že si nepřeje spolu obsahem dostávat i nevyžádanou reklamu,“ zastávala návrh mluvčí O2 Lucie Pecháčková.
„Nařízení EU je navíc výslovně vázané zásadou technologické neutrality - jestliže tedy operátorovi nic nebrání poskytnout zákazníkovi službu blokování reklamy na softwarové úrovni, pak jakýkoli výklad zabraňující poskytovat identickou službu na síťové úrovni by byl přímým popřením této zásady,” doplnila Pecháčková.
Konec bezplatného internetu?
Návrh na novou službu vadí také Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), které upozorňuje na to, že by mohla narušit model bezplatného internetu. „Ve světě bezplatného internetového obsahu je reklama platidlem za tento obsah. Pokud tento byznys model narušíme, musíme ho buď nahradit jiným – tedy přímými platbami za obsah –, nebo obsah nebude,“ uvedl na dotaz Novinek předseda SPIR Ján Simkanič.
Například zpravodajské weby, i Novinky.cz, poskytují obsah zdarma a vydělávají jen na příjmech z reklam.
„Nevím, do jaké míry si O2 tento problém uvědomuje a do jaké míry si uvědomuje, že poskytovatelům obsahu zdarma nezbude než se proti masivnímu blokování reklamy bránit. Tento do značné míry nepochopitelný krok operátora se tak v konečném důsledku obrátí i proti němu samotnému. Uživatelé, kteří budou stále častěji narážet na to, že jim bude odepírán přístup k obsahu kvůli zablokované reklamě, mohou začít přecházet k jinému poskytovateli připojení,” doplnil Simkanič.
SPIR sdružuje široké spektrum významných subjektů české internetové ekonomiky, od poskytovatelů obsahu až po telekomunikační společnosti. Mezi členy SPIR patří například Seznam.cz, Microsoft, Vodafone, T-Mobile či Česká tisková kancelář.
O2 chce placené zpravodajství
Podle O2 ale blokování reklamy takový problém nepředstavuje. Šéf tohoto telekomunikačního gigantu naopak placené zpravodajství považuje za vhodnou náhradu. To jinými slovy znamená, že zprávy by na webu podle Budníka neměly být zadarmo, ale že by za ně návštěvníci měli platit.
„Uvědomujeme si, že žádný obsah nevzniká zdarma a že reklama je formou, jak za něj platit. V případném zavedení služby blokování reklamy tak vidíme příležitost i pro vydavatele – mohou začít zpoplatňovat videa a články, které doposud zpřístupňovali zdarma. Uživatel, který si zvolí, že nechce být obtěžován reklamou, musí akceptovat to, že za obsah zaplatí tímto způsobem. Já osobně si myslím, že každý by měl mít možnost vybrat si mezi obsahem zdarma, ale s reklamou a placenými články a videy, u kterých se s reklamou nesetká. To je podle mě ideální scénář,“ prohlásil šéf O2.
Konkurenční T-Mobile i Vodafone na dotaz Novinek uvedly, že zavedení žádné podobné služby nezvažují.
Největší tuzemský poskytovatel kabelového internetu UPC žádnou takovou službu také nechystá a shoduje se s názorem ČTÚ v tom, že by blokování reklamy mohlo narušit síťovou neutralitu. „Na rozdíl od O2 se pro UPC jakožto poskytovatele skutečně neomezeného vysokorychlostního připojení podobné úvahy příliš neslučují s naším přesvědčením. Navíc v kontextu aktuálně probíhajících celoevropských změn v otázkách síťové neutrality nám podobné plány přijdou jako značně problematické,“ uvedl na dotaz Novinek mluvčí UPC David Frodl.
Pevný internet od O2 využívá 795 tisíc tuzemských domácností a firem. Nová služba by se ale týkala také uživatelů mobilního internetu, kterých na konci roku 2015 bylo 1,6 miliónu.
Související téma:
Kdy by se měla služba blokování reklamy zavést a zda k tomu nakonec opravdu dojde, zatím O2 neuvedlo.