Článek
Podle průzkumu, kterého se v první polovině března zúčastnilo 613 majitelů osobních vozidel, motoristé nejsou spokojeni s aktuálním přístupem vůči neplatičům povinného ručení. Tři čtvrtiny dokonce považují za spravedlivé, aby neplatiči přispívali na nepojištěné škody do garančního fondu ČKP. Novela zákona o povinném ručení č. 168/1999 Sb. však příspěvek nepojištěných řidičů zrušila.
Dvě třetiny řidičů by souhlasily se zavedením systému, který by identifikoval všechny neplatiče a přiměl je k placení pojistného. Méně preferovaným zpřísněním je pak udělení trestných bodů Policií ČR, které zmínila třetina motoristů, případně čtvrtina by byla pro vyšší pokutu od Policie ČR.
V ČR je zhruba 120 tisíc nepojištěných vozidel
Šest ze sta dotázaných má zkušenost s jízdou autem, o kterém věděli, že nemá zaplacené povinné ručení. Dle výzkumu k takové situaci dochází nejčastěji z důvodu zániku pojistky v důsledku nezaplacení pojistného, případně v momentě, kdy řidič dobře nezná stav pojistky vozidla (stará se o ni někdo jiný, případně má vůz půjčený).
Někteří nepojištění obhajovali absenci pojištění tím, že nepojištěným vozidlem ujeli jen krátkou vzdálenost. Jedno procento vlastníků vozidel ve výzkumu uvedlo, že povinné ručení neplatí vědomě. Úmyslně tak podle odborníků může jezdit v České republice bez povinného ručení až 80 tisíc vozidel, z celkového odhadovaného počtu 120 tisíc nepojištěných vozidel, která se pohybují po českých silnicích.
Za jízdu autem, které nemá uzavřené povinné ručení, může motoristovi hrozit pokuta od pěti tisíc do 40 tisíc korun. V případě, že zaviníte nepojištěným autem nehodu, čeká vás navíc úhrada celé částky za vzniklou škodu, kterou by za vás jinak zaplatila pojišťovna.
Devět z deseti majitelů aut nesouhlasí s tím, aby se řidiči platící povinné ručení podíleli na úhradě škod způsobených nepojištěnými vozidly, tedy aby tyto škody byly hrazeny z prostředků pojišťoven.