Článek
Počet hvězdiček udělený danému ubytovacímu zařízení je třeba brát s rezervou, upozorňují odborníci spotřebitelské organizace dTest. Nejsou totiž stanovena žádná objektivní kritéria, která by musely hotely či třeba penziony splňovat. Je proto třeba počítat i s tím, že komfort poskytování služeb může být různý.
Jednotná klasifikace od roku 2010
Hotelové asociace Evropské unie založily v roce 2010 tzv. Hotelstars Union (HSU), Jedním ze zakládajících členů byla i Česká republika, celkem má asociace nyní 17 členů a díky ní vznikla oficiální jednotná klasifikace hotelů a penzionů.
Pokud ubytovací zařízení nesou toto označení, jde o objektivní označení uznávané v rámci členských států HSU.
„Tato klasifikace je v ČR pro ubytovací zařízení dobrovolná. Služba je navíc zpoplatněna a je časově omezená na pět let, poté je potřebné opětovné přezkoumání. Pokud hotely toto označení mají, víte, co můžete očekávat za kvalitu,“ doplnila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Jednotlivé hotely mohou podle natavených kritérií získat maximálně pět hvězdiček. Můžete se setkat i s tzv. superior hotely. Takto mohou být označovány hotely s obzvlášť kvalitními a nadstandardními službami, resp. v rámci své kategorie nabízejí služby nad rámec a opravdu mají snahu zajistit co nejlepší pohodlí v nejvyšší možné kvalitě.
Kategorie kvality služeb ubytovacích zařízení
Kategorie Tourist *
- Pravděpodobně se bude jednat o levné a jednoduché ubytování. Pokoj je vybaven základními potřebami. Koupelna bývá v mnoha případech společná.
Kategorie Standard **
- Tato varianta se nebude příliš lišit od první, avšak koupelna by již měla být součástí pokoje, včetně nabídky hygienických potřeb.
Kategorie Komfort ***
- Mělo by se jednat o ubytování, které již obsahuje lépe vybavený pokoj i koupelnu. Součástí by měla být i televize, nabídka nápojů, denní pokojová služba či parking.
Kategorie First Class ****
- Zde se může jednat o poměrně rozsáhlejší ubytovací komplex, který nabízí kvalitnější vybavení pokojů, pokojovou službu, nonstop recepci.
- Tyto hotely disponují často wellness, fitness či jinými doplňkovými službami.
Kategorie Luxus *****
- Tato zařízení disponují kvalitními službami. Mimo jiné se může jednat o nonstop servis, parkování zajištěné obsluhou, využití hotelové prádelny, služeb kadeřníka, kosmetiky a další.
Zdroj: dTest
Na druhou stranu ale tato jednotná klasifikace není příliš oblíbená u středomořských destinací. Označení hotelu je tedy zcela na jejich vůli a kvalita ubytování může být v některých případech nadhodnocena, upozorňuje dTest.
Recenze napoví
„Je dobré mít na paměti, že jednotlivá kritéria se mohou napříč destinacemi lišit. Počet hvězdiček je tak dobrým ukazatelem mezi hotely v dané destinaci. Nemůžeme se ale spoléhat jen na počet hvězdiček. Jejich používání je pouze orientační,“ upozornila Hekšová.
Při výběru hotelu je proto dobré se zaměřit i na fotografie, popis ubytování, služby, které poskytují, nebo recenze hostů.
„Občas se můžeme setkat s označováním hotelů pomocí delfínů, velbloudů, slonů či jiných symbolů, to však nemá nic společného s oficiální klasifikací a jedná se pouze o marketing obchodníka,“ dodala Hekšová.