Článek
Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro ČSOB, během něhož bylo osloveno pět set Čechů napříč populací.
V současné době jsou tři čtvrtiny domácností napojeny na internet, v případě domácností s dětmi má počítač s internetovým připojením dokonce více než devět z deseti domácností. Navíc každá druhá česká domácnost vlastní přenosný počítač, resp. notebook.
Češi nakupují na českých i zahraničních e-shopech stále častěji a utrácejí zde rok od roku více peněz.
Čím dál víc lidí tak lákají on-line nákupy z pohodlí domova, nabídka e-shopů je široká a není tak problém v českých či zahraničních e-shopech pořídit prakticky cokoliv.
Češi v nich utrácejí stále více peněz. Meziročně objemy rostou o 20 až 30 procent a nejinak tomu bude i letos. V roce 2015 lidé uskutečnili na internetu nákupy za 80 miliard korun, letošní odhady předpovídají 100 až 110 miliard korun utracených za on-line nákupy.
Pětina Čechů nakoupí jen v e-shopech
Podle průzkumu se tři čtvrtiny Čechů letos chystají alespoň některé vánoční dárky nakoupit v e-shopech. Přitom jeden z pěti oslovených jinak než on-line ani nakupovat nebude, pořízení vánočních dárků na internetu totiž preferuje před jinými formami nákupu.
Ochota nakupovat on-line se navíc mění s věkem - čím jsou lidé mladší, tím více upřednostňují nákupy po síti. On-line nakoupí dárky téměř devět z deseti lidí do 26 let oproti necelým třem pětinám lidí starších 54 let.
Dobírka je stále ještě nejčastěji využívanou platební metodou za zboží koupené v e-shopech - volí ji třetina lidí. Nicméně tzv. na paty jí šlape platba kartou on-line, kterou využívají zhruba tři lidé z deseti. Pětina pak platí bankovním převodem a každý desátý pomocí platebního tlačítka.
Nejčastěji jsou lidé ochotni najednou v e-shopu on-line zaplatit částku do dvou tisíc korun (36 procent). Tři z deseti by za jeden nákup utratili i do pěti tisíc korun, pětina pak do 10 tisíc korun. Více než 30 tisíc korun nemají problém najednou zaplatit jen tři lidé ze sta.
Téměř polovina žen není ochotna utratit v e-shopu najednou více než dva tisíce korun, což je o 20 procent více než u mužů. Naopak 15 procent mužů klidně nakoupí on-line zboží až do 20 tisíc korun, což je pětkrát více než u žen.
Čtvrtina lidí má s e-shopy špatnou zkušenost
„Češi nakupují na českých i zahraničních e-shopech stále častěji a utrácejí zde rok od roku více peněz. Nicméně z našeho průzkumu vyplývá, že téměř čtvrtina lidí má s nakupováním na internetu špatnou zkušenost. Nejčastěji si stěžují na pozdní dodání zboží, což představuje 44 procent všech negativních zkušeností,“ upozornil Oldřich Fremr z ČSOB.
Třetina pak zažila problém s reklamací zboží a pětina se potýkala s potížemi při vrácení peněz kvůli reklamovanému zboží.
Více než dvě pětiny lidí už v minulosti zboží zakoupené v e-shopu reklamovaly. „Pozitivní je, že čtyři pětiny z nich mají s reklamacemi víceméně kladné zkušenosti,“ dodal Fremr.
Pokud klient za produkt zaplatí v e-shopu kartou, zboží mu nedorazí a nedokáže se s obchodníkem sám dohodnout na vrácení peněz, může pomoci i banka.
„Tato služba se nazývá chargeback a jejím prostřednictvím lze v určitých případech žádat vrácení peněz na kartu. Klienti využívají této možnosti stále častěji, meziroční nárůst činí přibližně 50 procent,“ uvedl Fremr.