Článek
Češi jsou v oblasti financí spíše usedlí. Svědčí o tom jak obliba konzervativních spořicích produktů, tak například i neochota něco měnit, konkrétně přejít se svým účtem od jedné banky ke druhé. Mnozí tak potřebují výrazný impuls, a tím jsou poplatky.
Dvě pětiny klientů považují výši poplatků za hlavní důvod pro změnu banky, pro tři z deseti je důležitým faktorem změny i cena za vedení účtu v nové bance. Čtvrtina lidí by se k přechodu od jedné banky ke druhé rozhoupala i kvůli úrovni zákaznického servisu a zhruba stejný počet by ještě motivovala úroveň on-line produktů v nové bance.
Jen zhruba pětina klientů, jak vyplynulo z výzkumu, žádné poplatky své bance neplatí, zbytek ale ano. Více než dvě pětiny mají přehled o tom, za jaké služby a kolik si banka účtuje, každý pátý by ale přivítal jednodušší ceník. Na druhou stranu 11 procentům je to jedno, ceník banky nijak nesledují.
Dva ze tří plně on-line
Dvě třetiny českých klientů chtějí šetřit čas i peníze, a proto své finance, svůj účet, spravují výhradně přes internetbanking či prostřednictvím aplikace v mobilu. Návštěvu pobočky preferuje už jen necelá třetina respondentů.
„Vývoj internetbankingu i smartbankingu dlouhodobě směřuje k tomu, aby klient mohl vyřešit bez návštěvy pobočky téměř vše. Lze očekávat, že současná situace vývoj elektronických produktů na straně bank dále uspíší a také že jejich úroveň bude pro klienty stále důležitější,” uvedl Jan Bláha z Fio banky.
Co dále vyplynulo z výzkumu?
- 70 procent dotázaných využívá služeb pouze jedné banky
- 20 procent využívá dvě banky současně
- 6 procent respondentů je klientem tří a více bank
- 99 procent dotázaných má zřízený běžný účet
- 46 procent lidí používá kreditní kartu
- 30 procent respondentů má spořicí účet
- 19 procent má u svého běžného účtu nastavený kontokorent (povolené přečerpání běžného účtu)
- 9 procent splácí spotřebitelský úvěr
- 10 procent splácí hypotéku
Zdroj: Fio banka