Článek
Mnozí Češi, než vyrazí na nákup, prolistují akční letáky různých obchodních řetězců. Mají z čeho vybírat, podle dat serveru Kupi.cz je Česko se 163 letáky týdně na třetím místě ve střední Evropě v počtu vydávaných akčních letáků. Jen na tomto serveru proběhlo během jednoho roku zhruba 250 tisíc slevových akcí.
Průzkum společnosti Cofidis ukázal, že slevové akce nechá bez povšimnutí jen zlomek české populace, zajímá se totiž o ně 91 procent Čechů. Lidé se základním vzděláním je sledují prakticky všichni (98 procent).
Slevy u potravin a oblečení vedou
Výdaje za nákupy potravin patří vedle nákladů za bydlení mezi nezbytné a zároveň nejvyšší výdaje Čechů. Není tedy divu, že nejčastěji lidé sledují akce a slevy právě u potravin, příležitost k výhodnému nákupu zde vidí čtyři pětiny lidí.
Každý druhý se také zajímá o slevy u oblečení. Ovšem ženy v tomto případě sledují akční nabídku mnohem častěji než muži (dvě třetiny žen vs. dvě pětiny mužů). Akce a slevy u oblečení mají také v hledáčku mladí lidé do 26 let, zajímají se o ně tři čtvrtiny z nich.
Ženy a slevy: Dvě ze tří koupí zboží, které ani nepotřebují
Obdobné výsledky platí i u drogerie a kosmetiky, a to včetně preferencí mužů a žen. Třetina lidí se zajímá o výhodné nabídky elektroniky, oproti předchozím položkám je ale sledují častěji muži než ženy (37 procent mužů a 29 procent žen).
Zájem o akce u financí, až se jich to bude týkat
Češi naopak pravidelně příliš nesledují akce a slevy u nemovitostí, zajímá se o ně jen šest procent. Pět procent lidí sleduje akční nabídky spotřebitelských úvěrů, čtyři lidé ze sta se zajímají o výhodné akce v případě hypoték. Ve všech těchto oblastech jsou, co se týká sledování výhodných nabídek, aktivnější muži.
„Speciálním nabídkám zboží a služeb, které lidé každodenně nevyužívají, nevěnují logicky až tolik pozornosti a začali by se o ně zajímat až v případě potřeby. Například pokud by lidé uvažovali o finančním produktu, po výhodné nabídce či speciální akci by se dle průzkumu poohlíželo 68 procent dotazovaných,“ doplnil Milan Bouda ze společnosti Cofidis.
Není sleva jako sleva
Průzkum však ukázal i na to, že Češi při sledování různých speciálních nabídek si často jejich výhodnost ani neověří. Necelé dvě třetiny oslovených si jsou jisté výhodností avizované akce. Ostatní dají na slevové letáky nebo na inzerované výhodné nabídky bez jakéhokoliv dalšího ověřování.
Výprodeje jsou tady, na co si dát pozor
„To často nahrává nekalému chování ze strany obchodníků. Například nedávný Black Friday opět odhalil triky e-shopů, které často lžou o výši slevy. Podle Hlídače shopů jsou v některých e-shopech vůči původním cenám průměrně uváděné slevy klidně i dvakrát vyšší než reálné,“ připomněl Bouda.