Článek
Pročtěte si ale dobře pojistné podmínky, v mnoha případech můžete narazit, pojistka se totiž nevztahuje na všechny situace a drahé pojištění vám pak bude prakticky k ničemu.
Přesvědčil se o tom i pan Robert z Prahy, který svou vlastní zkušenost s pojištěním mobilu, resp. s vyřízením pojistné události popsal redakci. „U operátora O2 jsem koupil své dospělé dceři mobilní telefon v hodnotě pět tisíc korun. Prodavač nám hned nabídl, abychom ho pojistili, kdyby dceři třeba upadl a rozbil se,” řekl Robert.
„I přesto, že smysl pojistky byl jasný, raději jsem se znovu zeptal, jestli se pojištění opravdu vztahuje na to, když dceři například při vyndávání z kapsy nebo kabelky mobil upadne a rozbije se, a prodavač mě ujistil, že přesně pro tyto případy je pojištění vhodné,” dodal. Pojištění na 12 měsíců tedy přímo na prodejně uzavřel. Pojistné činilo 99 korun měsíčně.
Pojišťovna: choval jste se nedbale, plnění nedostanete
Po pěti měsících se stalo přesně to, proti čemu se vlastně pojistili, dcera vstávala ze židle, mobil jí vypadl ze zadní kapsy kalhot a rozbil se. Na pokyn zaměstnance prodejny, kam přišli nahlásit pojistnou událost, Robert vyplnil Čestné prohlášení s podrobným popisem události a čekal na vyřízení od pojišťovny.
Během několika dnů přišlo vyjádření od pojišťovny Maxima, která s O2 spolupracuje (škodní událost však vyřizovala BNP Paribas Cardif Pojišťovna), že nárok na pojistné plnění nevznikl.
„Z popisu nehodového děje je zřejmé, že pojištěný věděl, nebo mohl vědět, že pokud ponechá přístroj v zadní nezajištěné kapse, je mechanické poškození přístroje v důsledku pádu předvídatelné. Tímto nedbalostním jednáním jste se tedy o vznik poškození přičinil. Vzhledem k této skutečnosti byla naplněna skutková podstata výluky z pojištění (vyňato z Rámcové smlouvy, článku 10.1 - Výluky z pojištění, pojistitel není povinen uhradit náklady: 10.1.4 na opravy poškození vzniklých v důsledku úmyslu nebo nedbalosti pojištěného, osoby jemu blízké nebo oprávněného držitele) a z tohoto důvodu vám nemůžeme poskytnout náhradu škody,” uvedla ve svém vyjádření pojišťovna Maxima.
Pan Robert byl reakcí pojišťovny překvapen. „Hlavně, že mě v prodejně ujistili, že právě na rozbití mobilu kvůli vypadnutí z kapsy se pojištění vztahuje,” dodal s tím, že se s rozhodnutím pojišťovny v žádném případě nespokojil a v současné době podniká další právní kroky.
Pojištění nabízejí O2 a T-Mobile
Pojistit si mobil či tablet můžete přímo v prodejnách společností O2 (Pojistka na mobil) a T-Mobile (T-Mobile Pro jistotu). Pojištění si musíte sjednat v den nákupu, ne později. Uzavřít je lze na 12 či 24 měsíců, u T-Mobilu pak ještě i na šest měsíců. O2 spolupracuje s pojišťovnou Maxima, T-Mobile pak s BNP Paribas Cardif Pojišťovnou.
O2 vám pojistí mobil či tablet do výše pořizovací ceny 35 tisíc korun, u T-Mobilu se jedná o maximální částku ve výši 25 tisíc korun.
Cena měsíčního pojištění se pak odvíjí od pořizovací ceny přístroje, pohybuje se od 49 korun do 299 korun v případě O2, a od 49 korun do 199 korun u společnosti T-Mobile.
Situace musí být nahodilá a nepředvídatelná
Obě společnosti na svých stránkách uvádějí výčet situací, na které se pojištění vztahuje - například O2 zmiňuje:
- mechanické poškození (pádem, nárazem, vnějším mechanickým působením apod.),
- poškození či zničení působením vody nebo vlhkosti,
- poškození elektrickým proudem (např. zkrat, přepětí, chybná izolace, mechanické namáhání způsobené elektrickým proudem),
- krádež nebo loupež (vykradený byt nebo kancelář, kapesní krádež obchodním centru apod.).
Nicméně po dotazu redakce na řešení konkrétních situací, které majitele mobilů mohou potkat, mezi nimiž bylo i rozbití mobilu pádem ze zadní kapsy kalhot, ani jedna ze společností podrobné vyjádření neposkytla.
„Ke každé nahlášené události přistupujeme individuálně. Při jejím posouzení hraje zásadní vliv to, jestli byla situace nahodilá a nepředvídatelná a pojištěný ji tedy nemohl očekávat, zabránit jí nebo tomu předejít. Pro posouzení pojistné události není důležité jen to, co se stalo, ale také jak k tomu došlo,” uvedla pro Právo Kateřina Mikšovská ze společnosti O2.
Dodala, že mezi situace, na které se pojištění vztahuje, patří například vykradení uzamčené domácnosti, loupež či náhlé a nečekané pády zařízení v důsledku vnějších vlivů.
Existují ale i případy, na které se pojištění nevztahuje, mezi něž patří například ztráta zařízení (například zapomenete-li mobil v restauraci na stole) či poškození způsobené dítětem do osmi let věku nebo domácím mazlíčkem.
V každém případě se před tím, než se necháte v prodejně přesvědčit ke sjednání pojištění, podrobně seznamte s pojistnými podmínkami včetně výluk z pojištění.
„Pojistnou smlouvu, stejně jako každou jinou, je nutné podrobně prostudovat kvůli pojistným podmínkám a souvisejícím výlukám. Jen tak se může klient přesvědčit, zda je pro něho smlouva výhodná, nebo není. Zákazník by se ve spěchu u pokladny neměl spoléhat jen na informace prodavače o přínosech pojištění, které se mohou od reality výrazně lišit,” doporučil Martin Kýjonka ze společnosti Broker Trust.
Oprava či nový přístroj
Pokud uspějete a pojišťovna uzná váš nárok na pojistné plnění, budete mít plně hrazené veškeré opravy.
V případě, že mobil či tablet nebude možné opravit, nebo vám ho ukradli, můžete si vybrat nový přístroj, a to až do výše časové ceny, což je cena, kterou měl telefon v době rozbití nebo krádeže. Vypočítá se tak, že z pořizovací ceny se každý měsíc odečtou tři procenta. Pokud si vyberete dražší přístroj, rozdíl v ceně doplatíte.
Po zveřejnění článku manažer komunikace společnosti O2 Hany Farghali ve čtvrtek doplnil: „Obecně můžeme říci, že pojišťovna uzná zhruba 95 procent žádostí, nicméně k této konkrétní nemáme detailní informace. Ve chvíli, kdy je dostaneme, prověříme je.”