Hlavní obsah

Průzkum: Zaměstnanci mají více práce a jsou častěji ve stresu

Novinky, bab

Uplynulý rok výrazně ovlivnil pracovní život Čechů. Zaměstnanci, kteří se museli z kanceláří přesunout na home office, kvůli čemuž jim scházely přímé kontakty s kolegy i hranice mezi soukromým a pracovním životem, pociťují nyní více stresu než dříve. Lidé z výroby, logistiky a retailu měli kvůli vyšší hladině stresu obavy o zdraví. Více lidí si také letos stěžuje i na celkové vytížení a množství práce.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Téměř devět z deseti zaměstnanců (86 procent) zažívá stres v práci. U každého šestého jde spíše o pozitivní stres založený na bázi adrenalinu, který je dále motivuje. Na druhou stranu ale pětina lidí pociťuje stres často a vyčerpává je. Zhruba polovina je v práci ve stresu jen občas.

Podle průzkumu společnosti Grafton Recruitment nejde oproti loňsku o žádný zásadní výkyv, ovšem dvě pětiny zaměstnanců cítí nárůst stresu v osobním životě.

„Jde zejména o pracovníky, kteří se s vypuknutím pandemie přesunuli na home office a do online prostředí. Chybí jim přímá sociální interakce a často bojují se smazáváním hranic mezi pracovním a osobním životem. Pracují ve ztížených podmínkách, vedle práce často řeší péči o děti, a proto se v mnoha případech cítí i více vytížení,“ uvedl Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group.

Každý druhý Čech na home office je nespokojený, z domova se mu špatně pracuje

Finance

Třetina pracovníků si podle průzkumu postěžovala na větší vytížení a množství práce než před vypuknutím pandemie. Nejčastěji se jedná o zaměstnance z oboru podnikových služeb (43 procent), což může být do značné míry způsobeno tím, že tento obor podle asociace ABSL v době pandemie často rozšiřoval svou působnost a přebíral práci od sesterských center v Asii, kde nedokázali v době pandemie a zavřených kanceláří zajistit hladký provoz z domova jako u nás.

Větší množství práce a vytížení pak v průzkumu také uvedly více než dvě pětiny pracovníků z oboru IT, a to zejména kvůli rychle postupující digitalizaci, nástupu nových technologií a nutnosti IT podpory vzdáleně pracujících zaměstnanců.

Na jakou náhradu nákladů máte nárok při práci z domova

Finance

Každý čtvrtý oslovený zaměstnanec si v průzkumu postěžoval na horší efektivitu komunikace, která se vlivem práce z domova výrazně změnila.

„Virtuální komunikace sebou přináší nejasnosti zejména ve způsobu interpretace zpráv, což může vést nejen k nepříjemné atmosféře mezi kolegy, ale také ke snížené efektivitě a produktivitě práce. Tendence být stále na přijmu a online může být zase pro řadu pracovníků zdrojem stresu,“ doplnil Malo.

Home office neznamená, že musíte být neustále k dispozici

Finance

Také obavy o zdraví jsou častým zdrojem stresu, v současné době je vnímá až sedm z deseti respondentů. Častěji je mají ženy a zaměstnanci nad 55 let.

Na popularitě proto získávají benefity související s ochranou zdraví a stále diskutovanějším tématem je i očkování proti covid-19. To by v případě možnosti nabídl zaměstnavatel každému osmému zaměstnanci. Více než polovina z nich by měla zájem, čtvrtina by naopak očkování odmítla.

Pandemie mění i preference u zaměstnaneckých benefitů

Finance
Související témata:

Výběr článků

Načítám