Hlavní obsah

Přehled nejčastějších omylů při reklamacích

Novinky, bab

Možnost reklamovat vadné zboží či službu patří mezi jedno z nejzákladnějších a nejdůležitějších práv spotřebitelů. Zároveň však mnozí lidé tápou v pravidlech reklamací a výjimkou nejsou případy, kdy z neznalosti reklamaci raději vzdají.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Ve spolupráci se spotřebitelskou dTest přinášíme přehled nejčastějších omylů, jichž se lidé při reklamacích dopouštějí.

Chybějící papírová účtenka 

Koupíte zboží, zaplatíte a obchodník vám předá účtenku, resp. doklad o koupi. Mnozí lidé ji doma hodí do krabice, kde ji skladují s dalšími účtenkami. Jsou ale i tací, kteří ji vyhodí či někam založí, a ve chvíli, kdy se u zboží objeví nějaká vada, kterou je možné ještě reklamovat, zjistí, že nemohou koupi zboží doložit.

Co s tím? Jak upozorňují odborníci dTestu, absence účtenky neznamená automaticky nemožnost zboží reklamovat.

„Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb zde může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Finanční poradna: Jak správně reklamovat či vrátit zboží

Finance

Jak dále dodala, skvělým pomocníkem v takových případech mohou být i mobilní aplikace, které účtenky spravují za vás. „Hned po nákupu si ji vyfotíte, pojmenujete a originál můžete zahodit,” doporučila Hekšová.

Pokud žádný hmatatelný důkaz nemáte, ale nákup u konkrétního prodejce je zřejmý třeba proto, že jste stálý zákazník na malém městě, nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává, nenechte se odbýt, radí dTest.

U soudu byste mohli uspět, pokud by vám koupi daného zboží někdo dosvědčil.

Reklamace i v jiné prodejně

Někteří lidé reklamaci vzdají v případě, že si vadný výrobek například zakoupili ve městě, kde byli třeba na návštěvě či na služební cestě, ale sami žijí desítky kilometrů daleko.

Reklamaci však můžete uplatnit v kterékoliv pobočce nebo v sídle prodejce, ledaže by předem určil jiný subjekt, zpravidla servis.

Co dělat, když zásilka dorazila poškozená

Finance

Někdy je těžké zorientovat se v tom, kdo vám zboží prodal.

„Myslete na to, že rozhodující je IČ nebo obchodní firma na dokladu. Často zjistíte, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností, která je vaším prodejcem, a zboží k reklamaci můžete předat v jakékoliv její provozovně,“ doplnila Hekšová.

Nicméně upozornila na tzv. franšízy: „I když vidíte stejnou obchodní značku a logo, může jít o různé obchodní subjekty.”

Reklamace poštou

Reklamované zboží můžete zaslat i poštou, tuto cestu lidé volí především v případě, že nákup pořídili na internetu. Nenechte se odradit poštovným, pokud bude reklamace uznána, můžete požadovat náhradu všech účelně vynaložených nákladů, upozorňuje dTest.

Zboží z druhé ruky

Odborníci upozorňují na častý omyl při koupi zboží tzv. z druhé ruky. Lidé se často domnívají, že jim ke zboží dává předchozí vlastník i paragon a jim tak zbývá ještě rok záruky. V praxi sice většinou reklamace druhým vlastníkem prochází, nicméně obchodník není povinen vám vyhovět, nemáte spolu totiž žádný právní vztah. Práva z vadného plnění jsou totiž vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem, s nímž má tedy právní vztah.

„Řešením tak může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli či v rodině. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám,“ doporučila Hekšová.

Související články

Co dělat, když zásilka dorazila poškozená

Lidé stále častěji, zvlášť v současné době, nakupují na internetu. Objednané zboží k nim pak musí dovézt některý z dopravců. Může se ale stát, že zásilka k vám...

Výběr článků

Načítám