Hlavní obsah

Peníze za nedoručené dárky lze při platbě kartou získat zpět

Právo, svj

Lidé, kterým internetový prodejce včas nedodal objednané vánoční dárky zaplacené online kartou a nevrátil jim peníze, si nemusí hned zoufat. Jak upozorňuje Evropské spotřebitelské centrum (ESC), nakupujícím může pomoci nástroj zvaný chargeback.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Ten spočívá v tom, že banka spotřebitele obrazně řečeno stáhne částku od banky prodejce, pokud neprokáže, že zboží doručil.

Zkušenosti ESC ukazují, že banky svým klientům mnohdy vycházejí vstříc, i když k provedení chargebacku nejsou povinovány zákonem. Podobný postup pro vracení plateb po porušení smlouvy funguje i u některých elektronických platebních systémů. Při platbě převodem mezi bankovními účty ale takovou pomoc očekávat nelze.

„Někdy si spotřebitelé neověří, od koho nakupují, a zaplatí rizikovému e-shopu. Nebo někteří menší, jinak féroví prodejci mohou mít problémy kvůli vysokému počtu objednávek, nedoručují zboží v uvedených termínech a nestíhají ani vracet peníze. Pokud spotřebitelé zaplatili kartou nebo prostřednictvím elektronického platebního systému, resp. elektronické peněženky, je zde možnost získat své peníze zpět,“ říká Ondřej Tichota z ESC, které pomáhá řešit nároky vůči obchodníkům z jiných zemí EU, Velké Británie, Norska a Islandu.

U platby převodem to obvykle nefunguje

Podle Tichoty je vhodné obrátit se na oddělení reklamací plateb banky vydávající karty, protože běžní zaměstnanci poboček nemusí být vždy informováni o chargebacku, který je nástrojem karetních asociací. Pokud jde o systémy elektronických peněženek, pomoci může zákaznická podpora.

„Někdy banky provedou chargeback i v případě, kdy prodejce odmítá odpovědnost za dodání jiného než objednaného zboží.

Spotřebitelé by měli mít připravené podklady pro vydavatele karty, včetně objednávky, faktury a komunikace s prodejcem,“ upozorňuje Tichota. „Vždy je dobré si rozbalování zásilky nafotit nebo natočit. Takový záznam se může hodit také, když je zboží dodáno poškozené,“ radí.

Obvykle nelze získat peníze zpět po platbě bankovním převodem. „Proto podvodníci obvykle vyžadují platby bankovním převodem. Tak doporučujeme platit jen u e-shopů, které spotřebitel zná nebo které si dobře prověřil,“ zdůrazňuje Tichota. K prověření prodejce může posloužit i návod na stránkách ESC.

Související témata:

Související články

Prodeje se přesunuly na internet

Maloobchodní tržby s prodeji automobilů v říjnu meziročně poklesly o 4 procenta. Bez zahrnutí prodeje aut byl pokles mírnější, jen o 0,9 procenta. Je to lepší...

Co dělat, když zásilka dorazila poškozená

Lidé stále častěji, zvlášť v současné době, nakupují na internetu. Objednané zboží k nim pak musí dovézt některý z dopravců. Může se ale stát, že zásilka k vám...

Výběr článků

Načítám