Článek
Lidé v karanténě, rodiče čerpající ošetřovné, drobní podnikatelé, kteří museli zavřít své provozovny a mnozí další, na jejichž finanční situaci mají dopad opatření přijatá vládou v důsledku koronavirové epidemie, mohou podle vyjádření bank počítat s tím, že jim bude umožněno odložit si splátky úvěrů a hypoték o tři měsíce.
Odklad splátek se nepromítne do jejich platební historie v registru dlužníků. Nicméně další podmínky, za jakých banky splátky odloží, se stále řeší. Ve hře je například to, zda klientům po dobu odkladu odpustí úrok i poplatky, či se bude jednat jen o pouhé posunutí splácení. Na dané metodice se banky dosud nedohodly.
Podle mluvčí České bankovní asociace (ČBA) Moniky Petráskové banky nyní intenzivně komunikují s ČNB. Na nedávném prezídiu ČBA se dohodly, že si ve věci odkladu splátek nebudou navzájem konkurovat.
Banky umožní lidem tříměsíční odklad splátek hypoték a půjček
„Tím pádem bychom rádi našli co nejvíce společných pravidel. Do té míry, aby to bylo přijatelné pro ČNB a byla ctěna pravidla soutěže. Diskutovaná témata se týkají toho, kdy má odklad splátek začít, úročení, způsob dokládání toho, že situaci opravdu zavinil koronavirus, jak se bude s těmito úvěry zacházet z pohledu jejich klasifikace (prodlení). V řadě věcí už jsme se s ČNB výrazně posunuli. Ještě nejsme ale v cíli a zbývá nám pár dní k tomu, abychom vše doladili,“ řekla Právu Petrásková.
ČBA podle ní nechce, aby klienti, jichž se bude týkat odložení splátek z důvodů koronavirové epidemie, měli negativní záznam v registru úvěrů.
Ve hře je i to, zda banky klientům po dobu odkladu odpustí úrok i poplatky, či se bude jednat jen o pouhé posunutí splácení
„Banky budou muset individuálně pracovat s jednotlivými klienty a zjišťovat důvody jejich platebních obtíží, aby přiměřeně tomu upravily jejich splátkové kalendáře. Důležitý bude i průběžný monitoring bonity klientů, kterým odloží splátky, kvůli včasnému zachycení případného dalšího zhoršování jejich situace. Není však možné nadefinovat jednotné 'pracovní postupy', jak by banky měly postupovat, z důvodu různorodosti systémů a přístupů jednotlivých bank,“ sdělila Právu mluvčí ČNB Denisa Všetíčková.
Banky vesměs ještě nemají jasno, kdy a jakým způsobem budou moci klienti, kterých se daný problém se splátkami týká, o odklad požádat. Většina bank oslovených redakcí Práva avizuje, že detaily oznámí buď tento, nebo příští týden.
V každém případě budou banky žádosti příjímat on-line a po klientech budou požadovat, aby doložili, že k odkladu mají oprávněný důvod.
Banky zároveň doporučují, aby klienti sledovali jejich webové stránky, včetně sociálních sítí. Mnohé na svých stránkách zprovoznily speciální stránky zaměřené na aktuální situaci kolem koronaviru.
Využívejte on-line bankovnictví, vyzývají banky klienty
Formuláře na webu
Komerční banka počátkem tohoto týdne na svých webových stránkách zveřejnila interaktivní formulář žádosti o odklad splátek, do něhož mohou klienti zaznamenat své údaje a odeslat. Nicméně jak bude vše dále probíhat, banka na dotaz Práva neuvedla.
„Přesné parametry v tuto chvíli projednáváme i ve spolupráci s regulátorem. Jakmile bude vše jasné, neprodleně informace zveřejníme na webu KB,” uvedl pro Právo Michal Teubner.
Formulář žádosti pro on-line vyplnění zveřejnila na svých stránkách i Raiffeisenbank, přičemž během jednoho dne podle vyjádření své mluvčí Petry Kopecké obdržela přes 500 žádostí, žádá proto klienty, aby byli trpěliví, odbavování bude nějakou dobu trvat
„Formulář je jak pro fyzické osoby, tak podnikatele i právnické osoby. Po přijetí žádosti budeme klienta zpět kontaktovat telefonicky a domluvíme si společně další postup,” doplnila Kopecká.
Banka podle jejího dalšího vyjádření momentálně počítá s odkladem tří splátek. „Očekáváme, že březnovou splátku ještě klienti uhradí, tudíž se bavíme o odkladu od dubna dále. Po žadatelích chceme především uvést důvod, proč o odklad žádají. Tuto službu nebudeme nijak zpoplatňovat,” dodala.
Od počátku týdne má formulář žádosti na svých stránkách i Sberbank. „Klient vyplní formulář uvedený na našich webových stránkách a zašle na e-mail ecl@sberbankcz.cz, kde se mu budou věnovat naši pracovníci,” uvedla pro Právo mluvčí Radka Černá. Banka zároveň požaduje i zaslání dokladů prokazujících, že klient pociťuje ekonomické dopady spojené s důsledky epidemie (např. potvrzení o pracovní neschopnosti, o případné ztrátě zaměstnání, o zkrácení mzdy/platu, o ošetřovném pro dítě do 10 let věku z důvodu zavření škol apod.).
V řádu několika dní plánuje na svém webu zveřejnit interaktivní formulář žádosti i Moneta Money Bank.
Pošlete e-mail
Další banky žádají své klienty, kterých se současná situace příjmově dotýká, aby se na svou banku obrátili prostřednictvím e-mailu, případně v internetovém bankovnictví.
„Žádáme klienty, aby nás kontaktovali ideálně e-mailem na adrese klientske.centrum@equabank.cz. V e-mailu aby pak uvedli své jméno, příjmení, datum narození, zda řeší půjčku nebo hypotéku, a popsali svou situaci. Zajímá nás profese, kterou vykonávají, a ze které mají příjem, zda se jich již současná situace dotkla, nebo případně kdy očekávají, že se jich dotkne,” popsala pro Právo postup v Equa bank její mluvčí Markéta Dvořáčková.
SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky
„Žádosti bude banka přijímat prostřednictvím svého internetového bankovnictví a na e-mailu hypotecni@creditas.cz. Banka následně individuálně posoudí každou žádost,” uvedla Lucie Brunclíková z Creditas.
Klienti Wüstenrot mohou svou žádost zaslat na e-mailovou adresu kontakt@wuestenrot.cz.
Ostatní banky oslovené redakcí (například Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio, Hypoteční banka, mBank, UniCredit Bank apod.) klientům odklad splátek pochopitelně též umožní, detaily celého procesu ladí a během několika dní oznámí.
„Tento týden oznámíme detaily, za jakých bude možné požádat o odklad splátek. V tuto chvíli již víme, že proces bude zcela on-line a bude velmi rychlý. Odklad bude možný u všech typů úvěrů,” uvedl pro Právo Filip Hrubý z České spořitelny.
Splátky odloží i stavební spořitelny
S tříměsíčním odkladem splátek vyjdou klientům vstříc i stavební spořitelny. Klienti Modré pyramidy se na ni se svými žádostmi mohou obracet prostřednictvím e-mailové adresy podpora.splaceni@mpss.cz.
„Pokud naši klienti nyní potřebují pomoc ve formě odkladu splácení, snažíme se jim vyjít vstříc. Ideálně by nás měli kontaktovat na e-mail rsts@rsts.cz a my se jim co nejdříve ozveme zpátky s dalšími informacemi,“ uvedl Pavel Chmelík z Raiffeisen stavební spořitelny.