Článek
„Havarijní pojištění si podle našich statistik aktualizuje pouze necelých osm procent majitelů vozidel. V posledních letech je ale vidět pozvolné zlepšení. Před třemi lety si smlouvu předjednalo pouhých pět procent motoristů,“ uvedl Ladislav Gruber, analytik portálu ePojisteni.cz. Ročně tak majitelé aut zbytečně přeplácejí až několik tisíc korun ročně.
Aktualizujte už po prvním roce
Hodnota nových vozidel výrazně klesá především v prvních třech letech. Jak odborníci upozorňují, vyplatí se smlouvu o havarijním pojištění aktualizovat už po prvním roce a následně každé dva roky.
Pořídíte-li si nyní například novou Škodu Octavii za půl milionu korun, za tři roky klesne její hodnota o 150 až 200 tisíc. „Pokud nemáte sjednáno pojištění GAP, proplatí vám pojišťovna v případě totální škody částku odpovídající aktuální hodnotě vozu, nikoliv tedy částku, na kterou jste si nové auto před lety pojistili,“ upozornil Gruber.
Pojištění GAP (Guaranteed Asset Protection = Garantovaná ochrana majetku) se již pár let na českém pojistném trhu vyskytuje, přesto zatím nedošlo k jeho výraznému rozšíření. Původně se vztahovalo k leasingu, dnes ho pojišťovny nabízí jako možné připojištění k havarijnímu pojištění. Pojištění GAP zajistí, aby cena nového vozidla zůstala na stejné výši po dobu tří let. (Zdroj: epojisteni.cz) |
Mladí aktualizaci příliš neřeší
Statistiky portálu naznačují, že nejzodpovědněji se k aktualizaci havarijních pojistek chovají lidé ve věku 36 až 45 let. Více než třetina z nich (36 procent) si pojistky nechává pravidelně přepočítat.
Naopak z mladých lidí do 25 let si aktualizují pojistky jen dvě procenta lidí.
Naprostá většina majitelů aut, kteří se aktualizací pojistek zabývají, si nechají cenu havarijního pojištění přepočítat 43 a více dní před výročím smlouvy, což je zhruba ihned poté, kdy jim od pojišťovny přijde informace o obnově smlouvy na další rok.
Klienti si u havarijního pojištění nejvíce oblíbili spoluúčast pět procent nebo minimálně pět tisíc korun. Tuto variantu obsahují tři čtvrtiny pojistných smluv, v nabídce ji mají všechny pojišťovny.
Mezi klienty je také nejoblíbenější roční frekvence platby pojistného. Je také nejvýhodnější, některé pojišťovny za ni nabízejí i dodatečnou slevu z ceny pojistného ve výši pět až deset procent.