Článek
Mladí účastníci průzkumu společnosti myTimi, vysokoškoláci i čerství absolventi středních škol, měli možnost určit, které aspekty budoucího zaměstnání jsou pro ně nejdůležitější.
Nejčastější odpovědí byla rovnováha mezi pracovním a osobním životem, pro kterou hlasovaly dvě třetiny (66 procent) dotazovaných.
Četnost této odpovědi potvrzuje rostoucí trend, že mladí lidé chtějí prací trávit méně času než jejich rodiče. Oproti předchozím generacím požadují větší volnost a možnost prožít svůj volný čas s rodinou, přáteli a na cestách.
Virus mění svět zaměstnaneckých výhod
„Potvrzuje se, že mladí se chtějí především zbavit pevné pracovní doby, svůj čas si plánovat sami a mít dostatek prostoru i pro osobní život. S aktuální, stále vcelku nízkou nezaměstnaností si tyto požadavky mohou reálně dovolit. Trend směřuje k co největší flexibilitě,“ uvedl Jan Skovajsa ze společnosti myTimi.
Nebojí se riskovat
Hned v závěsu za pružnou pracovní dobou se mladí vyslovili pro možnost dalšího zvyšování kvalifikace. Pro více než tři pětiny dotázaných by bylo vítaným pracovním benefitem pořádání firemních školení zaměřených nejen na rozvoj profesních (tvrdých) dovedností, ale i na rozvoj vlastní osobnosti.
Dalším důležitým aspektem je pro mladé lidi přátelská pracovní atmosféra na pracovišti. Důraz kladou také na smysluplnou náplň práce, jistotu a stabilitu zaměstnání a na možnost uplatňovat své nápady v praxi.
Nové generace si chtějí svůj čas plánovat samy a mít prostor i pro osobní život
Třetina účastníků uvedla, že pokud svou činnost považují za smysluplnou, nevadí jim v práci zůstat přesčas.
Obecně kladou mladí lidé na své budoucí zaměstnání větší požadavky, jsou otevřenější změnám a ochotnější riskovat.
Důsledkem je to, že častěji mění zaměstnání – jako optimální dobu strávenou u jednoho zaměstnavatele uvádějí tři roky.
Home office: nový standard
Novým fenoménem je také práce z domova. Pro polovinu mladých je home office ideální volbou, třetina by upřednostnila práci v kanceláři a pětina by si zvolila práci v terénu.
Výběr „z davu“
Formou zaměstnání, která odpovídá požadavkům čerstvých absolventů, je crowdsourcing. Tři čtvrtiny dotázaných uvedly, že by práci vykonávanou touto formou zvažovaly. Jako hlavní výhody uvádějí vysokou flexibilitu a možnost uplatnit se ve své specializaci.
Crowdsourcing je zjednodušeně řečeno poptávka po řešení úkolu volnými pracovníky z „davu“ lidí. Takovýto model dělby práce lze využít v mnoha odvětvích. Známými crowdsourcingovými platformami jsou u nás například alternativní taxislužby, kdy skrze aplikaci poptáte taxislužbu a některý z taxikářů ve vašem okolí se vyřešení úkolu ujme.
Podobně lze zajišťovat i služby pro firmy, které mohou ušetřit velké částky za interní zaměstnance a určité druhy činností takto nakupovat zvenčí. „Firmy chtějí člověka, který vyřeší jejich problém, a ne takového, který bude pasivně trávit osm hodin na pracovišti. Na druhou stranu mladí lidé chtějí řešit problémy, ne sedět osm hodin na zadku. Crowdsourcing je tak formou spolupráce, která vyhovuje oběma stranám,“ doplnil Skovajsa.
Znamená to, že klasické pracovní době odzvonilo? Změna podle odborníků zřejmě neproběhne ze dne na den, nicméně preference mladých lidí mluví poměrně jasně a do práce budoucnosti se určitě promítnou.