Článek
Hotovost v obálce byla třetím nejčastějším vánočním dárkem, podle průzkumu agentury Ipsos pro Air Bank ji pod stromečkem našlo 56 procent Čechů. Nejčastěji pak byli lidé obdarováni kosmetikou (73 procent) a oblečením (72 procent).
„Pro některé lidi je hotovost tou nejjednodušší a také nejrychlejší variantou, jak vyřešit ,Ježíška‘. Nemusí vymýšlet, co konkrétně by dotyčnému udělalo radost, a navíc se tak zcela vyhnou nutnosti dárek sami shánět. Na druhé straně není vždy zjednodušení příprav na Vánoce tou hlavní motivací. Dárek v podobě hotovosti je pro některé dárce v podstatě jediným způsobem, jak se strefit do vkusu obdarovaného. To platí zejména v situaci, kdy je mezi dárcem a obdarovaným generační rozdíl,“ uvedl Petr Šmíd z Air Bank.
V průměru 3300 korun
A nejednalo se jen o drobné částky. Nejčastěji lidé od svých blízkých podle průzkumu dostali tisíc až dva tisíce korun, výjimkou však nebyly ani dary, které dostala zhruba šestina oslovených. V průměru každý obdarovaný dostal 3300 korun.
Pětina lidí peníze utratí za běžné spotřební nákupy
Češi mají k darovaným penězům velmi pozitivní vztah, dvě třetiny je berou jako každý jiný dárek nebo dokonce jako ještě lepší než jiné dárky. Pětina respondentů není z peněz pod stromečkem vyloženě nadšená, ale v zásadě jim nevadí. Jen každý osmý uvedl, že by se peníze pod stromeček dávat vůbec neměly.
Průzkum také ukázal, že jen 13 procent lidí finanční dar samo nadělilo. Znamená to tedy, že pokud se někdo rozhodne dát k Vánocům obálku s penězi, obdaruje takto zpravidla hned několik svých blízkých. Mezi nejčastějšími dárci hotovosti jsou rodiče a prarodiče a nejčastěji obdarovanými mladí do 20 let. Mezi partnery dávají peníze častěji muži.
Většina peníze utratí
Dva ze tří lidí obdarovaných penězi v průzkumu uvedli, že peníze od Ježíška utratí. Jen osmina oslovených si peníze uloží na spoření, další pětina pak zmínila, že si peníze přidá ke svým stávajícím úsporám a koupí si hodnotnější dar.
Češi loni v e-shopech utratili rekordních 155 miliard
Peníze zhruba každý osmý Čech utratí v povánočních výprodejích a každý devátý si plánuje koupit dárek, který pod vánočním stromečkem nenašel. Z průzkumu dále vyplynulo, že pětina lidí peníze utratí za běžné spotřební nákupy. Jednoduše si je vloží do peněženky a nepřikládají jim speciální význam. Zbývající pětina lidí zatím neví, co s finančním darem udělá, anebo peníze použije jiným způsobem.