Článek
Většinu dárků Češi pořídí online v některém z mnoha e-shopů. Z pohledu zákona tak uzavřeli kupní smlouvu tzv. na dálku, což jim přináší určité výhody, pokud zboží nevyhovuje a chtějí ho vrátit.
Zboží z e-shopu
U smluv uzavřených prostřednictvím dálkové komunikace nebo mimo obchodní provozovnu prodejce je totiž možné odstoupit od kupní smlouvy bez uvedení důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. Postačí, pokud své rozhodnutí prodejci během této lhůty odešlete, ideálně písemně s dokladem odeslání. Navíc máte možnost zakoupené zboží odeslat během následujících 14 dnů od okamžiku odstoupení od smlouvy.
„Času je tedy dostatek, ale doporučujeme učinit oba kroky zároveň a prodejci odeslat společně s odstoupením i samotné zboží,“ uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
V případě, že jste zboží zaplatili bezhotovostně, tedy kartou, měl by vám prodejce peníze i tímto způsobem vrátit. V případě, že platba proběhla v hotovosti, pak by měl prodejce vrátit hotovost.
Odborníci dTesti upozorňují, že pokud s tím spotřebitel výslovně nesouhlasí, není při odstoupení od smlouvy v zákonem stanovené lhůtě možný jiný postup, tedy ani náhrada peněz v poukázkách, poskytnuté slevě na další nákup apod.
Češi za zboží z e-shopů platí hlavně kartou, zkouší ale i nové platební metody
Zboží z kamenné prodejny
Zboží zakoupené v kamenném obchodě ovšem jen tak bez důvodu vrátit nelze. Některé provozovny v předvánočním období zákazníkům umožňují zakoupené zboží vrátit např. do 30 dnů od nákupu nebo do konce ledna dalšího roku apod.
Jak ale upozornila ředitelka dTestu, je třeba počítat s tím, že na vrácení zboží se může vztahovat celá řada dalších podmínek, které si prodejce může určit. Pokud již není možné podmínky dané obchodem splnit – například jste odstřihli cenovku, nemáte originální obal nebo účtenku – zákon vám pomůže už jen podpůrně a s prodejcem se budete muset dohodnout. Součástí takové dohody už může být, že dostanete například voucher na hodnotu vašeho původního nákupu.
Přehledně: Jak reklamovat vadný vánoční dárek
Jak na reklamace
Jiná situace nastane, pokud vánoční dárek bude vadný, pak přichází na řadu reklamace. Na vrácení zboží a požadování opravy, případně výměnu zboží anebo jako poslední možnost vrácení peněz máte vždy obvyklých 24 měsíců od okamžiku jeho převzetí.
U reklamace je nutné vždy jasně specifikovat, v čem je problém, jaké řešení požadujete a k jakému dni reklamaci uplatňujete.
Prodejce musí potvrdit, že reklamované zboží přijal, pokud je to na místě, pak vám vystaví reklamační protokol, a s vyřízením reklamace musí být hotov během následujících 30 dnů.