Článek
Na problematiku tzv. „zprostředkovatelských e-shopů” upozorňuje spotřebitelská organizace dTest. Webové stránky těchto obchodníků se totiž tváří jako standardní e-shop a zákazník tak mnohdy ani nepředpokládá, že zboží nakupuje, resp. uzavírá smlouvu s dalším subjektem, který ani nemá sídlo v České republice. Nejčastěji pak pochází z Číny.
Češi loni v e-shopech utratili rekordních 155 miliard
„Největším problémem spojeným s tímto způsobem podnikání je, že při něm dochází ke krácení práv českých spotřebitelů, například práva na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu ve lhůtě čtrnácti dnů od převzetí zboží,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Zprostředkování jen v obchodních podmínkách
Jediným na první pohled zřejmým ukazatelem toho, že jde o něco neobvyklého, je poznámka o dostupnosti zboží ve stylu „skladem u dodavatele“, někdy s doplněním několikatýdenní doby dodání.
„Konkrétní informace o zprostředkování, případně zastoupení je uvedena pouze v obchodních podmínkách, což je podle našeho názoru nedostatečné a jedná se o takzvané překvapivé ujednání,“ doplnila Hekšová.
Přehledně: Jaká jsou vaše práva při nakupování na internetu
Podle občanského zákoníku to znamená, že je dané ujednání neúčinné, takže je vůči spotřebitelům zcela bezvýznamné. Z pohledu spotřebitele se v podstatě jedná o kupní smlouvu uzavřenou přímo s provozovatelem e-shopu, z čehož mu plynou veškerá související práva.
„V České republice se nemůže stávat, že spotřebitel nakoupí na webových stránkách, které vypadají jako tuzemský e-shop, a následně jsou mu odepřena důležitá práva, jež vyplývají z národní a unijní právní úpravy,“ uvedla Hekšová.
Jak dále dodala, například zákazník může odstoupit od smlouvy, kterou uzavřel přes internet, i před samotným dodáním zboží, což vyplývá z příslušných unijních předpisů.
Každý druhý Čech už nakoupil v zahraničním e-shopu
Právní poradci ve spotřebitelské poradně dTestu se však setkávají s případy, kdy je toto právo spotřebitelům odepíráno s odkazem na to, že prodávajícím je zahraniční společnost. Kupující je pak nucen vracet zboží či reklamovat vůči zahraničnímu subjektu, který sídlí mimo Evropskou unii. A to za podmínek, které jsou odlišné od standardních pravidel platných v ČR. Často s nemalými náklady na dopravu zboží do zahraničí, i když nákup proběhl na e-shopu v češtině a s českou doménou.