Článek
Říká se, co Čech, to chalupář. Toto rčení by ale mohlo platit i pro zahrádkáře. Průzkum Equa bank totiž ukázal, že tři ze čtyř Čechů se alespoň čas od času zahradničení věnují.
Vlastní zahradu u domu, kde bydlí, má téměř polovina lidí. Každý devátý se stará o zahradu či zahrádku na své rekreační nemovitosti a každý dvanáctý na zahrádku dojíždí mimo své bydliště, například do zahrádkářské kolonie. Desetina Čechů zahradničí na zahradě, která jim nepatří, ale je v majetku některého z dalších členů rodiny a příbuzenstva.
Z těch, kteří zahradu dosud nemají, více než dvě pětiny uvažují, že by si ji v současné době ovlivněné pandemií pořídily nebo alespoň pronajaly.
Pozemky setrvale zdražují, ceny letí vzhůru i na venkově
Starost o zahradu je nyní velmi populární, stala se dostupnou alternativou k omezenému volnočasovému a dovolenkovému cestování. Až polovina respondentů průzkumu uváděla možnost strávit čas „ve vlastní přírodě“ – u sebe na zahradě – jako to, co jim během pandemie nahradilo cestování. Téměř každý čtvrtý proto také zahradničení a své zahradě věnoval v tomto období více času než předtím.
Nejčastěji utratí do pěti tisíc korun
Starost o zahradu či zahrádku také něco stojí. Tři ze čtyř Čechů počítají s částkou do pěti tisíc korun, kterou letos během jarních prací za péči o zahradu utratí. Pětina Čechů přitom své investice do zahrady v době pandemie navýšila a za nákupy spojené s péčí o ni vydá teď více peněz než dříve.
A co lidé nejvíce kupují? Nadpoloviční většina „zahradníků” pořizuje sazenice zeleniny (56 procent), různé druhy semen a cibulovin (53 procent), sazenice květin (51 procent) a pochopitelně i hnojiva (52 procent).
Koronavirus a on-line nákupy: Každý druhý pořídil zboží navíc
Pandemie koronaviru nicméně neznamenala jenom větší příklon Čechů k zahradničení. Změnila i zvyklosti, co se týče pořizování vybavení a výsadby na zahradu. Nejmarkantnější je to ze srovnání oblíbenosti nakupování zahradnických potřeb v e-shopech. Před pandemií jenom zhruba pětina Čechů zahradnické potřeby kupovala on-line, nyní se jejich počet vyhoupl až na jednu třetinu.
„Nakupovat on-line zboží všeho druhu je stále populárnější. Raketovému růstu obliby e-shopů pomohla nejen pandemie a uzavření kamenných obchodů, ale zejména snadnost, rychlost a pohodlí nákupu z domova,” doplnil Petr Baťka z Equa bank.