Článek
Moderní technologie, díky nimž může být člověk neustále online a k zastižení, se v některých firmách obrátily proti zaměstnancům. Výjimkou tak nejsou případy, kdy pracovní věci řeší i mimo pracovní dobu. Projevilo se to především u zaměstnanců, kteří pracují z domova.
Šest důvodů, proč se lidé chtějí vrátit zpátky do kanceláří
Neměli by mít zaměstnanci právo na to, aby se během svého volna odpojili od pracovního e-mailu či si vypnuli pracovní mobil a nečelili přitom jakýmkoliv negativním následkům ze strany zaměstnavatele?
„V současnosti existuje právo zaměstnance na odpočinek, které je pevně zakotveno v zákoníku práce. Není tu však žádný právní předpis, který by zakotvoval právo na odpojení se od pracovních komunikačních prostředků,“ uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Každý druhý Čech na home office je nespokojený, z domova se mu špatně pracuje
Je nutné nastavit pravidla
Výbor pro zaměstnanost a sociální věci Evropského parlamentu nedávno přijal zprávu o legislativní iniciativě, v níž vyzval Evropskou komisi, aby právo zaměstnanců na odpojení začala řešit formou návrhu nového právního předpisu. Toto právo by v něm mělo být řešeno i ve vztahu k zaměstnancům, kteří svou práci vykonávají z domova.
Výbor pro zaměstnanost a sociální věci Evropského parlamentu nedávno přijal zprávu o legislativní iniciativě, v níž vyzval Evropskou komisi, aby právo zaměstnanců na odpojení začala řešit formou návrhu nového právního předpisu. Toto právo by v něm mělo být řešeno i ve vztahu k zaměstnancům, kteří svou práci vykonávají z domova.
V posledním více než roce, kdy na home office najelo mnoho firem, se potvrdilo, že tento způsob práce mnoha zaměstnancům i zaměstnavatelům vyhovuje. Je tedy více než pravděpodobné, že bude hojně využíván i po skončení pandemie a s ní přijatých vládních opatření.
Kanceláře už zůstanou na ústupu
„S ohledem na zachování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem je nezbytné nastavit pravidla, aby zaměstnanci nebyli v neustálé pohotovosti, aby si mohli od práce odpočinout a nebyli vystavováni stresu stálým zvoněním pracovního telefonu nebo upozorněním na přicházející pracovní
e-maily,“ uvedla Hekšová.
Nejsou žádnou výjimkou zaměstnanci, kteří pracovní telefon ani nevypínají, pracovní záležitosti, telefonáty či e-maily řeší i po pracovní době či o víkendech. Mnohdy je k tomu vede i obava z možných negativních následků ze strany zaměstnavatele, kdyby nebyli k dosažení.
Jak sladit život a práci z domova
Ovšem vyřizování pracovních věcí i po pracovní době a stres spojený s nedostatkem skutečného odpočinku mohou vést až k syndromu vyhoření, depresím a jiným závažným zdravotním komplikacím.
„Fyzický a psychický odpočinek jsou pro pracovní výkon zaměstnanců velmi důležité. Nastavení řádu do pravidel komunikace v pracovních vztazích tak může být prospěšné. K tomu nakonec není zapotřebí žádná nová legislativa. Když zaměstnanci budou vědět, kdy se mají koncentrovat na práci a kdy mohou v klidu odpočívat, budou efektivnější,“ dodala Hekšová.