Článek
Nakupovat potraviny online mohou Češi už od roku 2012. Jak ukazují průzkumy či „tvrdá” data potravinářských e-shopů, zájem lidí rok od roku, měsíc od měsíce roste.
Rychlost a pohodlí jsou tím hlavním motivátorem, proč lidé místo návštěvy kamenné prodejny usednou raději k obrazovce počítače či displeji mobilu a nakupují. Ukázala to aktuální anketa spotřebitelské organizace dTest, v níž tento důvod zmínily čtyři pětiny lidí.
Každý druhý vyjádřil obavy z nákazy, k online nákupu ho přiměla snaha vyhnout se běžným nákupům kvůli epidemii. Více než dvě pětiny lidí oceňují možnost objednat si zboží kdykoliv.
Rozvoz nákupů je rekordní. A na hraně
„Naopak za hlavní negativa online nákupu potravin respondenti označili nemožnost vybrat si konkrétní zboží, hlavně zeleninu, ovoce či maso (52 procent), omezenou nabídku některých skupin zboží i vyšší ceny (shodně 48 procent) a vysoké ceny za dovoz nákupu (26 procent),“ uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Kdy lze odstoupit od smlouvy
Zboží nakoupené na internetu zákon umožňuje bez udání důvodu vrátit do 14 dnů od převzetí. Vztahuje se to i na potraviny? Podle vyjádření odborníků z dTestu tato možnost není ani u potravin zcela vyloučena, záleží však na charakteru konkrétního produktu.
Odstoupit od smlouvy, resp. vrátit zboží do 14 dnů od jeho převzetí, nemůžete u výrobků, které podléhají rychlé zkáze (ovoce, zelenina, živočišné produkty, mléčné výrobky či pečivo). Pokud jste ale zakoupili trvanlivé potraviny (například konzervy, džemy, balené ořechy), vaše právo odstoupit od smlouvy není nijak dotčeno, vrátit je ale musíte v neporušeném obalu. Počítejte zároveň s tím, že prodejci uhradíte náklady na vrácení zboží.
Jak je to s reklamací
Na potraviny se nevztahuje běžná 24měsíční záruka, při správném skladování by si však měly udržet svou jakost po dobu vyznačenou na obalu. Případně po dobu uváděnou na webových stránkách online supermarketu, pokud jde o zboží nebalené a rychle se kazící, především ovoce, zeleninu a pečivo, upozorňuje dTest.
Pokud vám prodejce dodá jiné zboží, nebo zelenina bude plesnivá či zboží bude mít jinou vadu, máte právo je reklamovat.
„V rámci realizované ankety uvedlo pouze devět procent respondentů, že se při nákupu pravidelně setkává s problémy, 75 procent respondentů pak označilo, že s problémy se setkalo pouze výjimečně. 16 procent účastníků ankety se s nedostatkem nákupu dosud nesetkalo,“ doplnila Hekšová.
Zároveň doporučila, především potraviny, které se rychle kazí, reklamovat bez zbytečného odkladu.
Většina online supermarketů umožňuje reklamace po telefonu či e-mailem, kdy prodejci vadu popíšete, případně doložíte fotografie. Pokud prodejce reklamaci uzná, peníze vám následně vrátí na platební účet.