Hlavní obsah

Finanční gramotnost Čechů se zhoršila, problém začíná u dětí

Právo, svj

Schopnost Čechů porozumět financím, a hlavně s nimi umět zacházet, se po letech pomalého růstu opět zhoršuje. Index finanční gramotnosti České bankovní asociace (ČBA) letos poklesl na 55 bodů. Vrátili jsme se tak na úroveň před čtyřmi lety.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Problém podle odborníků začíná už u dětí, což potvrdil i nedávný průzkum ČBA. Více než polovina (56 procent) respondentů vidí důvod zhoršující se úrovně finanční gramotnosti ve školním systému. Podle rodičů se finanční gramotnost učí málo anebo vůbec.

Přitom už od roku 2009 je u nás součástí učebních osnov některých středních škol a od roku 2013 je součástí základních škol. V posledním roce a půl se ale školství potýkalo s nebývalou situací vyvolanou pandemií. Třídy měly kvůli distanční výuce problém stíhat základní učivo a na finanční vzdělávání nezbýval dostatek prostoru.

Rodiče učí své děti hospodařit s penězi, chtějí ale i pomoc od škol či bank

Finance

Problém je ale dlouhodobý. Téměř třetina Čechů si myslí, že samotní učitelé nejsou dostatečně proškolení ve finančních otázkách, a mají tedy pochybnosti o tom, zda jejich děti naučí porozumět penězům. Nejčastěji si to myslí mladí lidé od 18 do 26 let, tedy respondenti s nejčerst vější zkušeností s českým vzdělávacím systémem.

Co škola, to jiný přístup

Jednotné školní osnovy byly v ČR zrušeny před více než deseti lety. Každá škola, resp. ředitel si tak může nastavit ve svém školním vzdělávacím programu výuku finanční gramotnosti podle vlastního uvážení. Některé školy učí finanční vzdělávání jako samostatný předmět, někde se o téma finančního vzdělávání podělí více předmětů, další školy pro toto téma využívají projektové dny, případně pořádají jednorázové přednášky finančních poradců.

Návyky si děti odnášejí z rodiny

Potřebu posilovat finančněvzdělávací aktivity s ohledem na zadluženost a předluženost mnoha lidí si uvědomuje i vláda. Ta loni v lednu schválila Národní strategii finančního vzdělávání 2.0, která podle expertů může vést ke zlepšení spolupráce se soukromým sektorem při finančním vzdělávání.

Třetina respondentů nedávného průzkumu si myslí, že by mělo finanční vzdělávání probíhat v rodinách. Více než polovina Čechů uznává, že k tomu nejsou děti vedeny ani v rodině. Ne každý rodič se však cítí být autoritou na předání dostačujících informací. O penězích s dětmi vůbec nemluví 15 procent dospělých. Ti, kteří to neopomíjejí, se s potomky baví především o bezpečnosti nákupů na internetu a o různých akcích a slevách.

Dětské účty učí děti nakládat s penězi, ale výběry z bankomatu stojí až stovku

Finance

Lidé očekávají, že kromě státu a rodiny se do finančního vzdělávání mladší generace budou zapojovat i banky. Tradiční osvětové akce typu Bankéři do škol se kvůli covidovým restrikcím od loňska nemohly konat, proto bylo potřeba přenést aktivity do online prostředí.

Banky pomáhají

Například banka ING letos spustila online hru Se lvem do světa peněz, která je dostupná přímo na webu banky. Je určená dětem ve věku 8 až 15 let. Základní herní plán na bázi soutěžního kvízu obsahuje obrázky, animace a voiceovery namluvené hercem Ladislavem Hamplem. Před vyplněním jednotlivých kvízových otázek mají žáci a studenti k dispozici krátkou animaci, která jim stručně a srozumitelně vysvětlí například rozdíl mezi zbytnými a nezbytnými výdaji anebo význam spoření. Na konci hry děti získají certifikát.

V době, kdy herci ostravského divadla Mír nemohli hrát pro živé publikum, natočili sérii videí pro děti s tematikou finanční gramotnosti. Společně s bankou ING se podíleli také na scénáři. Krátká videa se dvěma teenagerkami, andělem a čertem svou cílovou skupinu vtipně zasvětí do témat ochrany PIN kódu a ztráty platební karty, phishingu a automatického předplatného, půjček, úroků, poplatků, spoření a také investic.

„Finanční gramotnosti není ve školách zatím věnován dostatek prostoru, a to ani při běžné výuce, natož při distanční formě. I proto se jako banka snažíme pomoci, jak můžeme. Nové výukové materiály jsou vhodné jak pro učitele, lektory a školy, tak pro smysluplné vyplnění času dětí doma,“ sdělila Právu ředitelka korporátní komunikace banky ING Karolína Kříženecká.

Další nástroj pro prohlubování finančních i digitálních znalostí u školáků představila ČSOB. Jde o novou aplikaci ČSOB Filip – poznej svět peněz. Aplikace běží od dubna na Androidu, iOS a na webových stránkách.

Průzkum: Více než polovina Čechů má špatné zkušenosti s finančními společnostmi

Finance

„Apka sází na zábavnou formu. Hned za první týden si ji stáhlo přes 300 uživatelů a získala výborné hodnocení. Budeme ji propagovat na školách od začátku nového školního roku, kdy věříme, že učitelé a žáci se budou moci věnovat i jiným tématům, než je základní učivo,“ uvedl člen představenstva ČSOB Jan Sadil.

Už pět let také ambasadoři ČSOB na školách učí, jak se vyznat ve světě financí. ČBA, tedy bankovní asociace, zase ke zvyšování úrovně finanční gramotnosti přispěla například seriálem Bankovkovi, který připravila s Českou televizí. Lze se na něj podívat na stránkách televize.

Výběr článků

Načítám