Článek
Důvodem pro změnu stávajícího dodavatele energií je pro většinu lidí snaha ušetřit, přičemž samotný proces změny by měl trvat přibližně měsíc. Mnozí lidé si však ve chvíli, kdy podepisují dokumentaci nutnou ke změně dodavatele, neuvědomují případné překážky.
„Třeba to, že jejich stávající smlouva o dodávkách energií buď nejde vypovědět vůbec, nebo jen se zaplacením vysoké smluvní pokuty, protože byla sjednána na určité období, které ještě neskončilo,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Další problém při přechodu od jednoho dodavatele ke druhému může znamenat, když o změnu žádá jiná osoba než ta, která je uvedena ve stávající smlouvě, například je-li smlouva vedena na zemřelého člena domácnosti. V takovém případě je nutné požádat o přepis odběrného místa na jinou osobu.
Dodavatelé zkouší různé triky
Pokud se pro změnu rozhodnete, můžete se setkat i s tím, že vám váš stávající dodavatel poskytne tzv. retenční nabídku ve snaze si vás udržet. Nabídne vám tedy lepší cenu, než je cena dodávek podle stávající smlouvy.
„Pokud vám přijde retenční nabídka, zkontrolujte si kromě ceny i další podmínky smlouvy, například smluvní pokuty a jiné poplatky. Měli byste také zvážit, zda se stávajícímu dodavateli chcete uvázat ke smlouvě na dobu určitou,“ doporučila Hekšová.
Mnozí dodavatelé zákazníkům ztěžují přechod tím, že jim odmítají sdělit, kdy jim skončí smlouva. Přitom podle energetického zákona máte při uskutečňování volby dodavatele právo na pravdivé a úplné údaje o své smlouvě.
Někdy hladkému průběhu změny dodavatele brání i administrativní pochybení nebo chyby v psaní. „Setkali jsme se s případy, kdy se musel celý proces změny dodavatele znovu zahájit, protože žádost o změnu nebyla přijata kvůli chybné diakritice ve jméně,“ doplnila Hekšová.
Nechtěný černý odběr
Nepříjemným, i když spíše výjimečným problémem může být situace, kdy nedojde ke změně dodavatele a zároveň skončí i smlouva s původním dodavatelem. Pokud někdo odebírá energie bez smlouvy, jedná se o takzvaný černý odběr. Nakonec pak může kvůli tomu zaplatit mnohonásobně více než za skutečně odebranou energii.
Pokud byste se během změny dodavatele ocitnuli v černém odběru, je nutné ihned začít nastalou situaci řešit a zjistit, kdo z dodavatelů případně při procesu změny pochybil, a pak po něm požadovat nápravu.
Dojde-li k černému odběru pochybením odběratele, jeho povinností je úhrada skutečné výše škody, tedy ceny za odebranou energii a související služby, ale i nákladů na zjišťování černého odběru, například výjezd kontroly měřícího zařízení apod.
„Pokud se skutečná výše škody nedá zjistit, pak se náhrada stanoví dohodou nebo podle vyhlášky, která určuje náhradní výpočet. Až k soudům se dostaly případy, kdy odběrateli bylo náhradním výpočtem uloženo, aby zaplatil za černý odběr mnohonásobně vyšší částku, než byly platby za předchozí období, kdy k černému odběru nedošlo,“ uvedla Hekšová.
Zároveň dodala, že spravedlností takového postupu se v minulosti zabývaly Nejvyšší i Ústavní soud ČR. „Podle nich se má vypočtená výše škody co nejvíce blížit škodě skutečné, nemá jít o sankci.“