Hlavní obsah

Zboží z e-shopů si lidé sami vyzvedávají

Právo, Jan Holý, Martin Procházka

Lidé nakupují stále častěji na internetu, hlavně kvůli příznivějším cenám, pohodlí a ušetřenému času. Svůj komfort jsou ale ochotni obětovat, když přijde na placení za dodávku zboží.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Více než polovina zákazníků tuzemských e-shopů totiž volí osobní odběr, kde je buď platba za dopravu nulová, nebo mnohem nižší, než když jim přepravní firma doveze zásilku až domů či na pracoviště.

Možnost vyzvednout si zboží na prodejně volí i 54 procent zákazníků řetězce s elektronikou Datart. „Oblíbenost osobního odběru mezi zákazníky je dána hlavně tím, že garantujeme objednané zboží k odběru do 60 minut, u většiny objednávek jsme však schopni vydat zákazníkovi zboží již do 15 minut od objednání na e-shopu,“ sdělila Právu mluvčí prodejen Datart Eva Kočicová.

Podobně to je u největšího internetového prodejce v ČR Alza. cz. „Více než polovina zákazníků si ho nejraději vyzvedne osobně buď přímo na naší prodejně, nebo na výdejním místě. Před Vánoci číslo ještě rapidně stoupá,“ řekla Právu mluvčí Alza. cz Patricie Šedivá.

Zboží i do boxů

Po osobním odběru je druhou nejčastější formou vyzvednutí z Alza boxu, tedy samoobslužné schránky, která slouží k vyzvednutí objednaného zboží. Těch firma po celé republice provozuje přes sedm desítek. Teprve poté následuje v oblibě doručení domů.

Kolem 40 procent zákazníků využívá odběr na prodejně také u prodejce Mall.cz. „Asi desetina zákazníků preferuje automatizované Mall boxy spolu s partnerskou sítí takzvaných Mall pointů,“ podotkla mluvčí Mall. cz Táňa Lálová.

Obecně podle jejích slov platí, že lidé chtějí stále více doručení svého nákupu přizpůsobit vlastním časovým možnostem.

„To dokládá fakt, že postupně roste míra využití Mall boxů, tedy automatizovaných schránek, kde si mohou zboží vyzvednout doslova kdykoliv. Stejně jako přetrvává, zejména ve větších městech, obliba osobního vyzvednutí zboží,“ doplnila.

Na doručení a platbě lze i výrazně ušetřit

Většina e-shopů ale volbu způsobu dopravy i platby nechává na zákazníkovi. Ten si může zpravidla vybrat z několika variant.

Nabídka dopravců je poměrně široká, od doručení zboží na určenou adresu, přes výdejní místa dopravců až po vyzvednutí v kamenné prodejně e-shopu.

Několik variant může klient využít i pro zaplacení objednaného zboží. Úhradu může provést například na dobírku na výdejním místě nebo kurýrovi při doručení, kartou přes on-line platební bránu, převodem na účet, při osobním odběru lze platit i hotovostí.

Odborníci doporučují, aby se kupující vždy se seznámili s podmínkami a cenou doručení i způsobu platby, dá se na nich až výrazně ušetřit, zejména u menších nákupů.

Související témata:

Související články

Finanční poradna: Jak vybrat bezpečný e-shop

Nakupování na internetu v Česku zdomácnělo, řada lidí dává přednost pohodlí před objížděním obchodních center a nákupy tak uskuteční prostřednictvím několika...

Češi vrátí e-shopům každý desátý nákup

Nákupy přes internet jsou stále oblíbenější, útraty lidí v tuzemských e-shopech rostou meziročně zhruba pětinovým tempem. V průměru každý desátý on-line nákup...

Výběr článků

Načítám