Hlavní obsah

Velikonoční svátky vyjdou letos levněji

Právo, Jan Holý. Martin Procházka

Blíží se Velikonoce a ty se ve většině domácností neobejdou bez bohatě prostřené tabule. Na stole nechybí beránek, mazanec, obarvená vejce, velikonoční nádivka či jehněčí maso. Poptávka po vejcích, másle a dalších potravinách se každoročně zvyšuje. Oproti loňskému roku jsou ale některé suroviny letos podstatně levnější.

Foto: Novinky

Na vesnicích lidé spíše pečou doma

Článek

Zatímco loni se vejce před Velikonocemi prodávala za více než čtyři koruny za kus, letos je lze sehnat i pod dvě koruny. Čtvrtku másla lze nyní v akci koupit i za 25 korun, cukr se prodává i za méně než 10 korun za kilogram.

Zájem o vejce před Velikonoci výrazně roste. Například internetový supermarket Rohlik.cz očekává až dvojnásobný počet prodaných vajec.

„Zákazníci vyhledávají větší vejce z důvodu barvení a zdobení, bohužel snášení nosnic je stále stejné a nelze jim přikázat, aby najednou snesly více vajec velikosti L,“ prohlásil Michal Perlík ze společnosti Rohlik.cz.

„O Velikonocích zpravidla prodáme několik desítek milionů kusů vajíček a nárůst oproti běžnému období je zhruba třetinový,“ potvrdil Právu i Jiří Mareček ze společnosti Albert. Také v prodejnách Globus se před Velikonoci zvýší prodeje vajec asi o třetinu.

Firmy lákají zákazníky na akční ceny. Třeba Globus má podle mluvčí Rity Gabrielové nyní vejce velikosti M za 1,33 koruny, Kaufland zase bílá vejce za dvě koruny.

Zájem je rovněž o již obarvená vajíčka. „I letos zákazníkům nabídneme uvařená a nabarvená vejce,“ řekl Mareček.

Podle předsedkyně představenstva Českomoravské drůbežářské unie Gabriely Dlouhé je nyní v Evropě vajec nadbytek. „V Polsku je nadvýroba a vejce sem poté proudí za ,predátorské ceny‘. V těchto dnech se prodávají již za 0,97 koruny za kus, což je hluboce pod výrobními náklady,“ sdělila Právu Dlouhá.

Lidé doma méně pečou

Zejména ve městech je podle prodejců trend nakoupit beránky nebo mazance již hotové, na vesnici stále lidé nakupují suroviny a pečou doma.

„Velikonoční mazance a beránci patří k nejprodávanějšímu velikonočnímu pečivu. Větší počet zákazníků preferuje nákup před samotným pečením, a to především ve velkých městech. V těch menších jsou zákazníci, kteří si doma mazanec i beránka pečou sami. Dá se ale říct, že trendem je nákup v obchodech před pečením doma,“ řekl Právu mluvčí prodejen Tesco Václav Koukolíček.

Na větší nápor se chystají rovněž pekaři v Globusu. „V našich patnácti pekárnách letos napečou 150 tisíc jidášů a ručně vykulí 130 tisíc mazanců. Tradičně je velký zájem i o naše mazance de luxe s vysokým obsahem másla a také s tvarohem,“ uvedla Rita Gabrielová.

„Ukazuje se, že lidi už takové věci nemají moc čas připravovat. Navíc pekaři na Rohlik.cz připraví produkty, kde je hodně kvalitního másla a dalších ingrediencí,“ dodal Perlík.

Jehněčí na farmě

Jehněčí maso podle agrárního analytika Petra Havla už zdaleka nepatří ke tradičním velikonočním pokrmům. „I proto na něj lze v nadnárodních maloobchodních sítích narazit jen těžko. Vůbec nejlepší je tak zakoupit jehněčí nebo kůzlečí maso přímo na farmách u chovatelů, kteří jsou sdruženi ve Svazu chovatelů ovcí a koz ČR,“ řekl Právu Havel.

„Zásadní výhodou nákupu takového masa na farmě je cena, která je tam o 30 až 50 procent nižší než v maloobchodních sítích,“ dodal. Kilogram jehněčího tam podle něj stojí mezi 300 až 400 korunami.

Související témata:

Výběr článků

Načítám