Hlavní obsah

Black Friday je v plném proudu. Předvánoční nákupní horečka startuje

Novinky, Barbora Buřínská

Černým pátkem (Black Friday), který letos připadl na pátek 23. listopadu, již tradičně začíná hlavní vánoční sezona. Nákupní šílenství se především díky výrazným slevám v e-shopech i v mnoha kamenných obchodech naplno rozjíždí.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Mnozí nakupující začali s pořizováním vánočních dárků už před několika dny během tzv. Dnů dopravy zdarma, kdy vybrané e-shopy nabídly zákazníkům nákupy bez dopravného.

Ovšem naplno se předvánoční nakupování rozjíždí až v největší nákupní svátek, tzv. Black Friday, který do České republiky dorazil z USA, kde následuje vždy po Dni díkůvzdání.

Mnohé obchody, jak e-shopy, tak kamenné prodejny, však nečekaly až na pátek a spustily slevové akce již počátkem tohoto týdne.

Přestože je tedy termín Black Friday v Česku používán v širším měřítku než pouze pro jeden konkrétní pátek jako například v USA, je letošní 23. listopad důležitým datem pro všechny prodejce. Vzhledem k tomu, že se mezi tuzemskými zákazníky těší čím dál větší oblibě, nepochybně odstartuje nejvytíženějšího období roku.

Slevy v e-shopech i kamenných prodejnách

V České republice je Black Friday stále ještě dominantou především e-shopů, pro které tak definitivně začíná hlavní vánoční sezona. Ceny jimi nabízeného zboží klesají o desítky procent.

V posledních letech se mohou zákazníci s výraznými slevami setkat i v různých kamenných prodejnách, obchodních řetězcích či nákupních galeriích. Řada společností zároveň nezasvěcuje slevy pouze pátku, ale akci natahuje například na víkend či celý týden.

Na Black Friday plynule navazuje Cyber Monday (pondělí následující po Black Friday, letos 26. listopadu), které si pro slevy původně vyhradily internetové obchody ve Spojených státech a Velké Británii.

„Už třetí rok mohou naši zákazníci nakoupit během Cyber Monday desítky tisíc zvýhodněných produktů. Češi si tento slevový svátek velice rychle oblíbili, protože v toto období mohou pořídit například dárky na Vánoce až s 50procentní slevou,“ uvedla pro Novinky.cz Miroslava Jozová ze společnosti Amazon.

Black Friday výrazně zvyšuje tržby

„Black Friday je u nás stále oblíbenější, což potvrzují i loňské tržby, které byly o 30 procent vyšší než v předchozím roce. Oproti klasickým týdnům čekáme nárůst tržeb o 50 procent,“ uvedla Iva Pavlousková ze společnosti HP Tronic, která provozuje síť prodejen Datart či Euronics.

Také Jaroslav Kotápiš ze společnosti Alza.cz potvrdil rostoucí oblibu této nákupní horečky: „Zaznamenáváme každoročně zvýšenou poptávku, vloni vzrostla v meziročním srovnání o 43 procent.“

„Co se týče tržeb, na Black Friday jsou několikanásobně vyšší, než je průměr e-shopu,“ doplnil Tomáš Pilský z CZC.cz.

„Ve srovnání s víkendem ve stejném období předpokládáme nárůst obratu o 80 procent,“ uvedl marketingový ředitel společnosti Blažek Antonín Wierer.

S výrazným předstihem odstartoval akci Black Friday internetový obchod Mall.cz, i tak ale největší nápor nakupujících očekává během pátku a víkendu. „Tržby dosavadního Black Friday v nákupní galerii MALL dosáhly k 22. listopadu téměř dvou miliard korun. To znamená, že v porovnání s loňskem lidé utratili o 30 procent více než loni,” doplnil Tomáš Punar z MALL Group.

Počet nakupujících ve slevách roste

Velké slevy se projevují i na rostoucím počtu nakupujících, který kulminuje s blížícími se vánočními svátky. Výrazně vyšší zájem registrují především e-shopy.

„Vloni před Vánoci cíleně čekalo na nabídky v rámci Black Friday či Dnů dopravy zdarma více než 40 procent zákazníků e-shopů. A tento trend roste s každým dalším rokem, jelikož jejich povědomí o pravidelných akčních nabídkách je stále větší,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Jak dále zmínil, téměř tři pětiny z těch, kteří nakoupili vloni dárky po síti, tak učinily během některého z uvedených akčních dní. Zároveň Vetyška předpokládá, že letos jich bude nepochybně opět víc.

Oproti jiným dnům sezony zaznamenávají podle Pilského až dvakrát vyšší návštěvnost i ve společnosti CZC.cz.

„V průměru v tento den zaznamenáváme dvojnásobek počtu návštěvníků, což se promítá samozřejmě i v nárůstu tržeb,“ řekl Jan Borůvka, ředitel brněnského nákupního centra Galerie Vaňkovka.

Vrchol nákupní horečky po 10. prosinci

Alespoň část vánočních dárků na internetu nakoupí v roce 2018 drtivá většina uživatelů internetu, i proto odborníci očekávají další výrazné posunutí rekordní hranice on-line prodejů během této hlavní sezony.

„Na Vánoce by podle našich odhadů měli Češi utratit na internetu přibližně 44 miliard korun. Vrchol lze očekávat v pondělí 10. prosince a následujících dnech, ve kterých by prodeje mohly přesahovat v obratech až miliardu denně,“ doplnil Vetyška.

A kolik utratí zákazníci v e-shopech v nejvytíženějších týdnech? „Zatímco vloni překonalo hranici čtyř miliard pouze sedm dní od 11. prosince, letos takových čísel dosáhne už právě období Black Friday. Vánoce budou podle našich odhadů opravdu úspěšné.“

Zboží z e-shopu nejpozději týden před Vánoci

Předvánoční nákupy představují tradičně zvýšený nápor na internetové obchody a především dopravce. I přesto, že se maximálně připravují na nadstandardní množství objednávek a odesílaných balíků, lze podle Vetyšky nakupujícím jen doporučit, aby s výběrem a zakoupením dárků neotáleli.

„Během Vánoc je třeba přece jen počítat s možnými neovlivnitelnými faktory při dodání, především pak s vlivy počasí či obecně zhoršenou dopravní situací v ČR. Posledním termínem, kdy by nakupující měli objednávat zboží, které bude v e-shopech skladem, je úterý 18. prosince. V případě vyzvednutí na výdejně či prodejně to samozřejmě může být ještě o den či dva později,” upřesnil Vetyška.

Ovšem s ohledem na to, že letos vychází Štědrý den na pondělí, je vhodné objednávky provést výjimečně dříve.

Výběr článků

Načítám