Článek
Mezi nejčastější patří stravenky na jídlo, služební mobil nebo auto, 13. plat, příspěvky na penzijní spoření a dny placeného zdravotního volna. Škála benefitů je však mnohem pestřejší a stále se rozšiřuje.
Podle marketingové manažerky Grafton Recruitment Jitky Součkové dříve běžné benefity již zaměstnance nezajímají.
„Třeba občerstvení na pracovišti již považují za samozřejmost a jejich zájem silně opadá i v případě vánočních večírků a dárků od zaměstnavatele či příspěvků na kulturní a sportovní vyžití. Jde přitom o benefity, které nabízí většina firem,“ uvedla už před časem Součková.
Občerstvení na pracovišti již zaměstnanci považují za samozřejmost a jejich zájem silně opadá i v případě vánočních večírků a dárků od zaměstnavatele
Mezi dělnickými profesemi se podle ní začínají prosazovat benefity dříve běžně nabízené v kancelářském prostředí, jako jazykové kurzy, nejrůznější formy firemního vzdělávání, vyhrazený čas na inovace anebo tzv. sick days, tedy krátkodobé placené zdravotní volno.
Zaměstnanci současně oceňují i možnost firemní školky a nejrůznější formy flexibility práce, například pružnou pracovní dobu či možnost napracovat si hodiny. Přes 80 procent zaměstnanců z výrobního segmentu by od zaměstnavatele rádo dostávalo i příspěvky na dopravu a na bydlení. Firmy přitom kvůli nedostatku pracovních sil hledají lidi napříč celou republikou, dokonce i v zahraničí.
„Pro pracovníky, kteří se kvůli práci mají přestěhovat, anebo do zaměstnání dojíždět z větší dálky, právě tento typ benefitů může být rozhodující pro přijetí pracovní nabídky,“ dodala Součková.
Utrácejí je i za cestování
Zaměstnavatelé své pracovníky stále častěji motivují i tím, že jim platí nejrůznější sportovní aktivity či třeba masáže. Přibývá ale i těch, kteří si v rámci bonusů dopřejí wellness či menší dovolenou nebo zajdou do baru či restaurace. Právo na to upozornil největší tuzemský slevový portál Slevomat, který je zapojen do všech velkých benefitních programů.
Ty fungují tak, že zaměstnanci měsíčně dostávají kupóny podobné stravenkám nebo čipovou kartu s kredity, které čerpají. Možnosti jejich užití se stále rozšiřují, lidé za ně nakupují právě i na slevových a inspiračních portálech.
„Meziročně přibylo zákazníků využívajících benefitní program o 40 procent. Nabídka je nyní mnohem širší než dřív. Největší objem útrat zaznamenáváme v kategorii wellness pobytů a dovolených, naopak největší počet zákazníků utrácí benefi ty za konzumaci v restauracích a barech,“ sdělila Právu ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková.
Další kategorie, ve kterých zákazníci benefitních společností nejvíce utrácejí, jsou podle ní víkendové a činorodé pobyty.
„Je evidentní, že v době, kdy je těžké najít nové zaměstnance, jsou benefity jednou z možností, jak stávající či nové lidi motivovat. Množství firem, které se do nejrůznějších benefitních programů zapojily v posledních letech, přibylo. Navíc zejména velké korporace benefi ty štědře dotují,“ uvedla Havlíčková.
Data Slevomatu dále ukazují, že člověku čerpajícímu některý z benefitních programů je v průměru 34 let. Na tomto slevovém portálu také častěji nakupují ženy, tvoří 64 procent uživatelů benefitního programu.
Benefity slouží jako jistá odměna či motivace pro zaměstnance, například i v podobě měsíčního kreditu v různé výši. Pro firmy je příjemné, že stejně jako řada dalších benefitů jsou daňově zvýhodněné.
Zaměstnanci si pak mohou vybírat z poměrně široké nabídky služeb od cestování přes péči o tělo, sport či adrenalinové zážitky až po gurmánské zážitky v restauracích.