Článek
Ukázal to aktuální průzkum agentury SC pro Českou bankovní asociaci (ČBA) mezi tisícovkou zástupců české populace.
Počet uživatelů internetového bankovnictví stoupá
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Češi své finance spravují prostřednictvím internetového bankovnictví čím dál častěji. Oproti loňskému roku stoupla především míra jeho využívání v každotýdenní frekvenci.
Zatímco v roce 2015 přes internet spravovaly svůj účet necelé dvě pětiny lidí, letos jich už je téměř polovina.
„Výrazně také klesl počet těch, kteří nevyužívají správu svého bankovního účtu přes internet vůbec. Loni to bylo 13 procent respondentů, letos pouze osm procent,“ upozornila Jana Hamanová z SC.
Dodala, že každý den využívá internetové bankovnictví čtvrtina klientů, nejčastěji mladí s maturitou a vysokoškolským vzděláním.
Čtvrtina lidí ovládá účet přes mobil
Stoupá i popularita mobilního bankovnictví. Průzkum ukázal, že pravidelně minimálně jednou měsíčně ho využívá 27 procent klientů bank proti loňským 24 procentům. O tři procentní body se od loňska snížil počet těch, kteří banku v mobilu nevyužívají vůbec.
„Stejně jako internetové bankovnictví, tak i přístup k účtu z mobilu využívají nejčastěji mladí lidé. S věkem se pak frekvence snižuje, senioři banku v mobilu nevyužívají ve třech čtvrtinách případů,“ doplnil Tomáš Hládek z ČBA.
Zabezpečení mobilů Čechy moc nezajímá
Mobilní telefon zabezpečený proti napadení má pouze necelá třetina lidí. Dvě pětiny uvedly, že vlastně neví a nejsou si jistí tím, jak je vlastně jejich telefon chráněn, a zhruba tři z deseti lidí nemají svůj mobil zabezpečený vůbec.
„Z výsledků vyplývá, že dvě třetiny klientů bank tak prakticky nezajímá, jestli mají své finance v bezpečí. Polovina z těch, kteří zabezpečený mobil nemají, uvádí, že na mobilu internet nevyužívá, a tak se ani do internetového bankovnictví přes mobilní telefon nepřihlašuje, a každý desátý prý nemá vhodný telefon,” shrnul Hládek.
Podle něho je alarmující, že 30 procent respondentů se domnívá, že zabezpečení nepotřebuje, a ostatní se nechtějí zabezpečením zatěžovat vůbec. Míra zabezpečení navíc klesá s věkem klientů.
Hesla ani PINy si Češi téměř nemění
Zatímco na otevírání e-mailových příloh od neznámých lidí si lidé dávají pozor, také si kontrolují výpisy účtů a do internetového bankovnictví přistupují téměř výhradně ze svého počítače, tak na druhou stranu má svůj mobil zabezpečený jen každý druhý dotázaný. A hesla v počítači si lidé příliš nemění a PIN už vůbec ne.
„Tím, že si lidé usnadňují svůj pohyb po internetu a používají jedno heslo jak pro přístup do internetových obchodů či diskusí, tak i pro přístup ke svému bankovnímu účtu, si zadělávají na problémy. Heslo je totiž poslední a často jedinou složkou zabezpečení, která ještě může odvrátit napadení konkrétního uživatele,“ upozornil Pavel Bašta, člen bezpečnostního týmu CSIRT.CZ provozovaného sdružením CZ.NIC.
„Případy, kdy klienti přijdou o své prostředky vlastní vinou, řeší banky individuálně, nicméně je nutné konstatovat, že klienti právní nárok na kompenzaci škody nemají,“ upozornil Hládek.