Článek
Vyplynulo to z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která mezi více než 1500 respondenty z řad internetových uživatelů zjišťovala, jakou Češi volí strategii nakupování na internetu.
„Přibližně čtvrtina nakupujících se při výběru internetového obchodu pro nákup zboží podívá nejdříve do několika různých e-shopů a mezi nimi volí nejvýhodnější nabídku. Druhá čtvrtina vyhledá ve srovnávači nejlevnějšího prodejce a následně se snaží zjistit co nejvíce informací, podle kterých se rozhodne, zda nákup opravdu uskuteční,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Podle průzkumu pak další pětina lidí jde rovnou do e-shopu, se kterým má dobrou zkušenost a nakoupí v něm. ”To vnímám jako velmi dobrou zprávu pro obchodníky – zákazníci se v případě pozitivních zkušeností s nákupem znovu vrátí,” dodal Vetyška.
Každý sedmý nakupující si e-shop zvolí podle uživatelských recenzí internetových obchodů.
Výběr e-shopu závisí i na typu kupovaného zboží
Při výběru e-shopu k nákupu však hraje roli i typ kupovaného zboží. U počítačů, bílé i černé elektroniky nebo mobilních telefonů je u přibližně tří z deseti respondentů prvním faktorem výhodná cena, zatímco oblíbený a vyzkoušený obchod volí zhruba každý šestý až sedmý dotázaný.
Naopak u bot a oblečení je na prvním místě dobrá zkušenost – do oblíbených e-shopů se pro módu vrací více než čtvrtina nakupujících, zatímco vyhledávání podle ceny volí jen necelá pětina.
„Móda či módní produkty mají velkou výhodu – zákazníci vědí, že konkrétní internetový obchod vyhovuje jejich vkusu, a nakupují tak opakovaně na stejném místě. Naopak při výběru mobilního telefonu se jedná o stejný výrobek u mnoha prodejců – a zde hraje roli cena, i když ne zcela rozhodující. Zákazníci stále více dávají přednost vyzkoušeným e-shopům,“ uvedl Vetyška.
Průzkum také ukázal, že klesá i počet lidí, kteří si zboží ještě před zakoupením v e-shopu, vyzkouší v kamenné prodejně.
Zatímco v roce 2012 se kvůli vyzkoušení zboží před objednáním za žádných okolností nebo zcela výjimečně nevydala do tradiční prodejny třetina nakupujících, v roce 2015 už to byla téměř polovina.