Článek
Všechny tři nejhodnotnější značky planety patří firmám ze Spojených států.
Do první desítky nejhodnotnějších značek se vrátil americký řetězec kamenných supermarketů Walmart. Nejrychleji rostoucími značkami jsou Tesla a Instagram.
Pozici nejhodnotnějšího nováčka v žebříčku si pak vysloužila saúdskoarabská ropná společnost Saudi Aramco (24. místo), která se po loňské rekordní primární veřejné nabídce akcií (IPO) stala největší společností na světě podle tržní kapitalizace.
Primární veřejná nabídka (IPO – Initial Public Offering) je označení pro vstup na burzu, kdy společnost poprvé nabízí akcie široké veřejnosti. Tržní kapitalizace společnosti vyjadřuje tržní hodnotu akciové společnosti, jde o součet aktuální hodnoty všech akcií, které tato společnost vydala.
Hodnota matky Googlu překročila bilion dolarů
Mimo první desítku se poprvé za téměř deset let ocitl americký telekomunikační gigant AT a podobně klesla hodnota značky čtyř z pěti velkých telekomunikačních společností, kterým klienty ubírají služby jako WhatsApp.
Součet hodnot 44 maloobchodních značek v letošním žebříčku je třetím nejhodnotnějším odvětvím za technologickým a bankovním sektorem.
Hodnotu značky chápe Brand Finance jako čistý ekonomický prospěch, kterého by vlastník značky dosáhl, kdyby ke značce poskytl licenci na volném trhu. Vychází se tedy ze specifických finančních údajů a údajů o příjmech.
Pořadí (v závorce umístění loni) | Značka | Hodnota (v miliardách USD, v závorce meziroční změna v procentech) |
---|---|---|
1. (1.) | Amazon | 220,79 (17,5) |
2. (3.) | 159,72 (11,9) | |
3. (2.) | Apple | 140,52 (-8,5) |
4. (4.) | Microsoft | 117,07 (-2,1) |
5. (5.) | Samsung | 94,49 (3,5) |
6. (8.) | ICBC | 80,79 (1,2) |
7. (7.) | 79,80 (-4,1) | |
8. (11.) | Walmart | 77,52 (14,2) |
9. (14.) | Pingan | 69,04 (19,8) |
10. (12.) | Huawei | 65,08 (4,5) |