Článek
V jednom případě vlak vezl 41 kontejnerů. Z nich pouze jeden obsahoval zboží, ostatní čtyři desítky byly úplně prázdné.
Problém podle South China Morning Post souvisí s projektem nové Hedvábné stezky. Peking se snaží místní samosprávy motivovat, aby se zapojily do nové globální obchodní sítě, jejímž centrem by byla Čína.
Aby samosprávy vyjádřily podporu iniciativě podporované prezidentem Si Ťin-pchingem, snažily se co nejrychleji vypravit vlaky přes celou Asii do Evropy. Tím jim zároveň vznikl nárok na dotace. Právě proto se zřejmě začaly množit případy, kdy vlaky vezly prázdné kontejnery.
Čínské dráhy existenci problému připouští, ale tvrdí, že se ho podařilo vyřešit již v průběhu roku 2018. Tehdy vešla v platnost nová pravidla, podle nichž smí vlak vézt maximálně 10 procent prázdných kontejnerů.
Podle státního přepravce tak v roce 2018 bylo prázdných šest procent kontejnerů přepravovaných do Evropy a 29 procent kontejnerů směřujících na východ. V prvním pololetí letošního roku to podle Čínských drah bylo už jen dvě a 18 procent.
70 tisíc za kontejner
Ministerstvo financí v roce 2018 poskytovalo dotace až ve výši 50 procent ceny nákladu, letos je snížilo na 40 procent. V roce 2020 půjde již jen o 30 procent a v roce 2022 dojde k úplnému zrušení těchto subvencí.
Vedle toho pobídkami nešetřily ani místní vlády. Například město Si-an v roce 2018 nabízelo za každý přepravený kontejner v přepočtu zhruba 70 tisíc korun.
Čínská iniciativa nové Hedvábné stezky |
---|
Jde o hospodářskou iniciativu, kterou v roce 2013 představil čínský prezident Si Ťin-pching. |
Oficiální název iniciativy je Belt and Road (pás a stezka). |
Součástí projektu je vlaková trasa přes Střední Asii do Evropy. |
V roce 2017 byl vypraven první nákladní vlak z Velké Británie do Číny. |
V březnu letošního roku italský premiér Giuseppe Conte podepsal s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem memorandum, podle nějž se Řím bude účastnit infrastrukturních projektů spojených s iniciativou Belt and Road. |