Článek
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto za půl roku vyrobila 469 974 vozů, meziročně o 1,5 procenta méně. Nošovický Hyundai vyrobil podle plánu 160 400 vozů, o 6,3 procenta méně než loni. Nadále se daří kolínské automobilce TPCA, která v prvním půlroce vyrobila 116 633 vozů, tedy o 5,9 procenta více než v roce 2018.
Odbyt na zahraničních trzích, kam směřovalo téměř 93 procent všech vyrobených vozů, se udržel na loňské úrovni, když bylo exportováno 694 176 kusů. Kromě TPCA však poklesla automobilkám meziročně poptávka na tuzemském trhu a to celkově o 7,9 procenta.
„Při výrazně exportním zaměření našich výrobců se ukazuje velmi dobrá konkurenceschopnost českých vozidel v Evropě a jejich stabilní odbyt na důležitých trzích, především pak v Německu. Uvidíme, jaký bude vývoj v dalších měsících, stále však věříme, že pokud v ekonomice nenastanou dramatické změny, mohla by celoroční výroba vozidel být jen nízké jednotky procent pod úrovní roku 2018,” řekl ředitel SAP Zdeněk Petzl.
Celkově výroba silničních vozidel, bez nákladních aut, v prvním pololetí meziročně klesla o 1,3 procenta na zhruba 766 000 vozů. Pokles mírnilo navyšování produkce u přívěsů a návěsů, motocyklů a autobusů díky značkám jako Iveco, SOR nebo Jawa.
„Stejně jako v dalších exportně orientovaných oborech i zde existují mnohá vnější rizika a nejistoty, ať už jde o brexit nebo vyhrocení obchodních válek. Nehledě na všechny tyto problémy stále platí, že tuzemský automobilový průmysl stále dosahuje lepších výsledků než většina západoevropských konkurentů,” komentoval ekonom ČSOB Petr Dufek.