Hlavní obsah

Výběr z mýta byl v listopadu rekordní

Letošní listopad byl rekordním kalendářním měsícem co do výběru mýta v jeho tuzemské historii od spuštění v roce 2007. Dopravci v uplynulém měsíci zaplatili za průjezdy dálnic a silnic více než 1,3 miliardy korun, meziročně o 22 procent více. Informoval o tom provozovatel mýtného systému společnost CzechToll. Celkový výběr za letošních 11 měsíců tak překonal 13 miliard korun.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Listopadové výběry mýtných poplatků tak překonaly dosud rekordních 1,28 miliardy z letošního března. Třetím nejvytíženějším měsícem je pak letošní červen. Výběr mýta zároveň letos zatím v každém měsíci překonal hranici jedné miliardy korun.

Satelitní systém v listopadu zaznamenal celkem 97 milionů transakcí, tedy o šest procent více než v listopadu 2020 a zároveň o necelých pět procent více než během letošního října. Zatím nejvyšší výběry za jeden den letošního roku systém zaregistroval 18. listopadu. Mezi desátou a jedenáctou hodinou systém zaznamenal data od takřka 33 000 vozidel. Ve stejný den byl zaznamenán nejvyšší denní výběr mýtného také v roce 2021.

EU sjednotí pravidla poplatků za použití silnic, zavede i jednodenní dálniční známku

AutoMoto

Na konci listopadu ukončil satelitní mýtný systém dva roky provozu. Od svého spuštění zpracoval více než 1,96 miliardy mýtných transakcí, kterými bylo zpoplatněno 6,7 miliardy projetých kilometrů po zpoplatněných dálnicích a silnicích první třídy. Dopravce za tyto dva roky zaplatili přes 25 miliard korun, což je asi o čtyři miliardy korun více, než v posledních dvou letech provozu starého mikrovlnného systému společnosti Kapsch. Na zvýšených výběrech se podílí zejména rozšíření systému o 900 kilometrů silnic a také změna struktury poplatků.

Čím těžší vůz, tím vyšší poplatek

Změnu struktury poplatků vláda schválila loni na podzim. Výše poplatků se od letoška nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění je klíčová emisní norma vozu.

Poplatek stoupá spolu s vyšší váhou auta a vyšším počtem náprav. Naopak se stoupající normou poplatek klesá, u vyšší emisní normy než EURO VI je nulový i pro vozidla nad 12 tun bez ohledu na počet náprav. Poplatek za znečištění ovzduší provozem se podílí na celkovém výběru mýtného přibližně devíti procenty, více než jedno procento pak připadá na poplatek za hluk z provozu. Zbylých řádově 90 procent výběru připadá na poplatky za průjezd dálnic a silnic. Peníze z mýta by podle ministerstva dopravy měly být určené na omezení negativních dopadů silniční dopravy na obyvatele, kteří v okolí komunikací žijí. Typickým příkladem je stavba protihlukových stěn.

V Česku mají přibýt stovky kilometrů placených silnic

Ekonomika

Mýtný systém funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. V příštím roce by se měl rozšířit o dalších přibližně 450 kilometrů. Od předloňského prosince provozuje nový satelitní systém společnost CzechToll.

Ke konci června bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno přes 636 000 vozidel, z toho 164 000 vozů z Česka. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům překonal 528 000 kusů.

Výběr článků

Načítám