Článek
„Není možné, abychom ve 21. století měli právní řád zaplevelený tisíci nesmyslnými a nefunkčními zákony. Orientace v platné legislativě musí být pro občany i úřady jasná a jednoduchá. Proto navrhujeme takové zákony a vyhlášky zrušit,“ uvedl ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).
Nový místopředseda STAN: Praha bude oříšek, pokusíme se to otočit
Resort dospěl k tomuto rozhodnutí na základě analýzy, která ve více než 42 tisících platných právních předpisech označila téměř sedm tisíc zákonů, vyhlášek a nařízení vlády jako nefunkčních, nepoužívaných a bez právního účinku. Stále však jsou formálně platné a jejich existence podle vnitra komplikuje občanům i úřadům orientaci v právním řádu.
„Mezi rušenými právními předpisy je například zákon, který ruší celibát učitelek z roku 1919, zákon o mimořádné dávce z nadměrných přírůstků na majetku z roku 1947 nebo zákon o opatřeních proti neoprávněnému přechodu státních hranic,“ uvedla mluvčí ministerstva Klára Dlubalová.
Příprava na opožděnou eSbírku
K dalšímu navrhovanému zrušení patří také třeba zákon o povinném očkování proti neštovicím z roku 1919 nebo vyhláška České národní banky o ukončení platnosti mincí československé měny ze začátku 90. let. Poslední zákony, které vnitro považuje za nedůležité, sahají až k roku 2018. Podle ústavního právníka Jana Kysely je návrh užitečný, ke zjednodušení právního řádu však tolik nepřispěje.
Vnitro už připravilo zákon k blokování škodlivých webů
„V tomto ohledu se mi nezdá, že by to vedlo k přehlednosti právního řádu. Neublíží mu to, ale ani nepomůže. Praktičtější důvod spočívá v tom, že se už řadu let připravuje digitalizace sbírky zákonů a legislativního procesu,“ řekl Kysela. Právě spuštění online sbírky zákonů, tzv. eSbírky, se neustále odsouvá. Ministerstvo vnitra ji připravuje už skoro patnáct let. Nynější termín jejího spuštění se odhaduje nejdříve k roku 2024. Ve stejném roce by mohl být platný i aktuální návrh na zrušení vyhaslých zákonů.
„Do toho, aby sbírka mohla být použitelná jako autorizovaný soubor všech platných předpisů, musíte platné předpisy převést. Když si zjednodušíte práci a přes šest tisíc jich zrušíte, tak se vám elektronizovaný korpus zúží,“ dodal.
Zrušit veto při rozhodování EU? Česko je zdrženlivé
Nepřehledný právní řád
Některé vyhaslé normy se soudní praxe dotýkaly už jen u kuriózních nebo vleklých případů, právníci se s nimi téměř nesetkávají.
„Mohli bychom najít kauzy, které se budou týkat spletitých majetkových vztahů, kdy můžete dojít k tomu, že budete mít evidenci v majetkových knihách, co tomu předcházelo, a může vás to dovést až někam do 19. století,“ popsal Kysela.
Odborníci dlouhodobě upozorňují na to, že český právní řád je složitý a nepřehledný. Nezjednodušuje ho například délka nebo srozumitelnost právních konstrukcí. Tento problém potvrdil i Kysela.
„Je potřeba si ujasnit, co chcete regulovat. Rovina složitosti je daná nejen povahou věci, ale také jazyka. Jestli když píšete předpisy, se vám daří být přesný a srozumitelný. Zdá se mi, že se to v současnosti daří jen výjimečně,“ sdělil.
Česku hrozí miliardové pokuty za opožděné přijetí zákonů
Vyčistit právní řád navrhoval z obdobných důvodů jako Rakušan už předchozí ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) před třemi lety. Seznam tehdy čítal zhruba osm set položek. Ke zrušení předpisů však nikdy nedošlo.